fouten erfopvolging

AndyU
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

fouten erfopvolging

#1 , 20 jun 2018 10:17

Goeiendag,

Mijn ouders zitten met de handen in het haar betreffende de erfopvolging van mijn wijlen opa, gestorven te 2 mei, op mijn moeder (enig kind). Wij hebben netjes alle papieren laten invullen door een vriendelijke vrouw van Dela en deze heeft alles naar het bevoegde registratiekantoor in Tongeren opgestuurd. Zij zei dat het maximaal 5 weken zou duren voordat we vanuit Tongeren de nodige documenten van erfopvolging krijgen. 5 weken passeerden, en we kregen nog altijd geen bericht. Dus hebben we telefonisch contact opgezocht met Tongeren, die zeiden dat er een brief naar ons was opgestuurd (die hebben wij nooit gehad) en dat zij niet bevoegd waren omdat er een huwelijkscontract is en als een testament geldt. Beetje toelichting hierbij: opa was alleenstaande sinds begin 2015, toen oma stierf. Toen was er inderdaad een huwelijkscontract om het principe "langst leeft, al heeft" te doen gelden. Dat huwelijkscontract was toen ook geopenbaard en afgehandeld. Groot was onze verbazing om te horen dat dit huwelijkscontract opnieuw een factor was bij de huidige erfopvolging van opa. Maar goed, wij zijn leken hierin en geloofden de uitleg. We kregen het advies om het huwelijkscontract -opnieuw- te openbaren bij een notaris. Vandaag is mijn vader naar de notaris gegaan die verleden keer ook het huwelijkscontract heeft geopenbaard.

Wat bleek? Het registratiekantoor in Tongeren heeft volgens de notaris fouten gemaakt en duidelijk gesteld dat een huwelijkscontract maar 1 keer kan geopend worden. Opa was alleenstaand bij moment van overlijden; er kan geen sprake zijn bv. een tweede huwelijkscontract. Er werd mijn vader ook doodleuk meegedeeld dat er 400 euro moet worden neergelegd om het te deblokkeren.400 euro vanwege frappante fouten van een officiële instelling, dat is gewoon gortig.

Ik vraag raad hoe we dit best aanpakken, en indien we 400 euro moeten betalen, of wij die terug kunnen verhalen op Tongeren of een andere instantie bevoegd om fouten af te handelen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 20 jun 2018 12:16

Wie vraagt die 400 Euro?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

AndyU
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jun 2018 12:47

Wie vraagt die 400 Euro?
Ik weet het niet zeker; de boodschap kwam van de notaris uit, maar waarvoor die 400 euro specifiek voor dient (in de context van de erfopvolging te deblokkeren), heeft mijn vader niet gezegd. Zodra ik deze avond thuis kom van mijn werk kan ik u meer vertellen.

Reclame

AndyU
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jun 2018 16:29

Dus ik heb bevestiging dat er een fout in Tongeren is gebeurd en dat er geen sprake kan zijn van een huwelijkscontract (ook wel logisch voor een alleenstaande). Ze gaan ons nieuwe documenten opsturen en hopelijk is daarmee de kous af. Sorry voor de misschien ongeduldige vraag, maar geconfronteerd worden met een kost van 400 euro puur en alleen door incompetentie van anderen is een nogal zware pil om te slikken. Die 400 euro was blijkbaar het voorstel van de notaris om de boel gedeblokkeerd te krijgen, wat niet nodig is en dus neerkomt op een notaris die geld wou schieten uit deze situatie.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”