Huis verkopen als weduwe met 2 kinderen

Maxaim01
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huis verkopen als weduwe met 2 kinderen

#1 , 19 jun 2018 21:49

Hallo, ik ben 37 jaar en sinds 4 jaar weduwe. Ik heb 2 jonge kinderen van 7 en 9 jaar oud.
Ik zou graag het huis verkopen. Kan ik dit mits toestemming van de vrederechter natuurlijk ter bescherming van de kinderen? Hoe gebeurt de verdeling? Het huis stond sowieso beschreven als 5/8 van mij en 3/8 van mijn overleden man.
Mag ik het deel van de kinderen opnieuw gebruiken om een nieuwe woning te kopen of moet dit direct op een rekening komen? Op hoeveel heb ik recht?
Iemand die me hier een antwoord kan op geven? Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 20 jun 2018 21:03

De kinderen bezitten 3/8sten blote eigendom. Jij bezit van die 3/8sten het vruchtgebruik.

Ga eens langs bij een notaris voor exact advies. Hij kan mogelijks de vrederechter adviseren dat in de akte van de nieuwe woning de kinderen al minimaal hun deel van de blote eigendom krijgen. k Denk dat de vrederechter hierin gaat volgen omdat dit het belang van de kinderen niet schaadt daar ze blote eigendom behouden. Kopen met het geld van de kinderen in uw volle eigendom zal ws niet lukken.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”