Probleem met huis in onverdeeldheid

vosm63
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Probleem met huis in onverdeeldheid

#1 , 17 jun 2018 09:41

Situatieschets: 34j geleden werd het ouderlijk huis geërfd door de kinderen. Een van de kinderen had het toen financieel moeilijk omdat hij werkloos was. De andere kinderen besloten dat hij er gratis mocht blijven wonen tot hij verder kon. Nu, 34j later, woont hij er nog steeds gratis en het huis is nog steeds in onverdeeldheid. De andere kinderen zouden het huis graag verkopen want de bewoner heeft geen financiële mogelijkheden om het te kopen en er gaan kosten komen aan het huis waar niemand nog wil voor opdraaien. De bewoner beweert dat hij na zo veel jaren niet zomaar uit dat huis gezet kan worden, dat hij zelfs recht heeft er te blijven zonder het huis met de anderen te regelen omdat er meer dan 30j verstreken zijn. Dus, hij wil het zich toeëigenen. Mijn mening is dat dat niet kan, dat er nog steeds meerdere eigenaars blijven. Het enige dat zou kunnen is dat hij niet akkoord gaat met de verkoop en op deze manier kan dwarsbomen. Is mijn mening correct?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 18 jun 2018 09:18

Jullie zijn vele jaren heel vriendelijk geweest. Ik durf veronderstellen dat hij nog steeds geen huur betaalt. Die lange periode dat hij daar woont geven hem geen rechten. Iedere mede-eigenaar kan de procedure in gang zetten om tot verkoop over te gaan. Maar tracht het in der minne te regelen. Geef hem vb. de eerste kans om het huis te kopen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Berichten: 38590

#3 , 18 jun 2018 10:50

Verwijs de broer naar een rechtskundige hulp en dat hij daar eens navraag doet wat kan en wat uit onverdeeldheid treden tot gevolg heeft. Is het pand onderhouden? Wie betaalde het KI?
Hier al eens lezen:
https://www.notaris.be/faq/verkopen-kop ... te-blijven

Reclame

vosm63
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jun 2018 14:05

Wat als diegene die er woont niet wil verkopen en de andere 4 wel? Kan de verkoop dan belemmerd worden?

eylis
Berichten: 8840

#5 , 20 jun 2018 16:10

Nee, niemand kan gedwongen worden in onverdeeldheid te blijven. Laat de broer weten dat als de kinderen samen geen overeenkomst bereiken om het huis te verkopen (of in te kopen), de rechter zal overgaan tot gedwongen openbare verkoop en dan daalt de verkoopsprijs vaak erg. Dus dan benadeelt hij zichzelf omdat zijn erfdeel dan ook kleiner wordt.

vosm63
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 jun 2018 16:32

Ok. Bedankt.

vosm63
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 jun 2018 18:42

Antwoord op Franciscus:
Het KI wordt betaald door de persoon die er woont omdat hij ook geen huur moet betalen al die jaren. Het is wel zo dat de anderen 1/5 van het huis aangeven aan de belastingen en daar dus ook ieder jaar nog op betalen.
Het huis is in slechte staat: oud, slecht dak, gedeeltelijk verouderde vensters, waterleiding en elektriciteitsleidingen aan vervanging toe, geen isolatie, ...
Degene die er woont heeft wel enkele dingen vervangen, zoals vloer in enkele kamers, maar hij heeft dat gedaan zonder inspraak van de anderen en heeft dit wel uit eigen zak betaald. Nochtans was de afspraak dat hij met de anderen moest overleggen als er iets moest gebeuren in het huis. Dat heeft hij nooit gedaan. In feite zijn deze vervangingen zinloos geweest, ze geven geen enkele meerwaarde aan het huis mits er andere prioritaire werken waren.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”