Erfenis

solar17
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Erfenis

#1 , 14 jun 2018 12:49

lees ook viewtopic.php?f=51&t=111944#p630263 - JurecaBE - moderator



Hallo,
het volgende probleem doet zich voor. Mijn broer die overleden is was gehuwd en beide hadden geen kinderen. Ook geen onroerend goed, alleen roerende goederen .Zijn vrouw die invalide is, is nu opgenomen in een zorgcentrum waar zij voorgoed verblijft. Haar broers en zusters zijn de gemeenschappelijke rekeningen toevertrouwd van de invalide vrouw. Echter ik vrees dat die broers en zusters die rekening stelselmatig gaan gebruiken voor eigen gewin. Die invalide vrouw is wel nog helder van geest, maar laat het erbij, wetende dat haar broers en zusters aan de gemeenschappelijk rekening zitten. Tenslotte zijn die broers en zusters haar halfbroers en halfzusters daar zij een ander achternaam hebben. Mijn vraag is echter kan ik aanspraak maken op een erfdeel van mijn overleden broer. Of kunnen die broers en zusters zomaar die rekeningen afhalen. Dank bij voorbaat.
Solar 17

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 14 jun 2018 12:53

Welk erfdeel van uw broer? Die is toch al overleden?
Van zijn weduwe bent u alleszins geen erfgenaam.
Met wie heeft die weduwe "gemeenschappelijke" rekeningen?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 14 jun 2018 14:53

Als er geen testament of huwelijkscontract is, hebben de broers recht op de blote eigendom van het eigen vermogen van de man.
Zou er voor die vrouw, via de vrederechter, niet beter een bewindvoerder aangeduid worden. Dat mag dan nog één van haar halfbroers zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 14 jun 2018 15:08

Het gaat over gemeenschappelijke rekeningen blijkbaar, niet over persoonlijk bezit.
TS: van wanneer dateert dat overlijden en wat werd aangegeven in de successieaangifte?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

solar17
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 jun 2018 20:12

De gemeenschappelijke rekening was van haar man, en haar. Nu haar man is overleden is de rekening alleen op haar naam. Feit is dat ik als broer van mijn overleden broer buiten spel wordt gezet, door haar broers en zusters.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 14 jun 2018 20:53

Maar u was geen erfgenaam van uw broer (tenzij testament) aangezien het geld waarover het gaat niet de persoonlijke eigendom was van uw broer. En van de weduwe van uw broer bent u ook geen erfgenaam (tenzij ze u in haar testament heeft vermeld).
Ik zie niet hoe men u buiten spel kan zetten. U maakt geen deel uit van het spel. U bent een buitenstaander.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

solar17
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 jun 2018 10:39

Bedankt voor de info. Ik weet nu waar ik sta.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”