welke rechten hebben wij bij sterfgeval indien we er niet meer kwamen sinds overlijden vader

wiske zimo
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

welke rechten hebben wij bij sterfgeval indien we er niet meer kwamen sinds overlijden vader

#1 , 11 jun 2018 10:30

is geen prettig verhaal, maar om lang verhaal kort te maken:
bij vaders overlijden (10 jaar geleden) zijn er harde woorden gevallen waarbij wij niet meer naar die kant gingen.
we hebben per toeval ontdekt dat het ouderlijk huis al een tijdje te koop staat, zonder medeweten dus, en dat rekeningen zijn leeggehaald.
ondertussen is moeder pas overleden en hebben wij dit via via moeten vernemen. zelfs geen bericht hierover gekregen ook niet van zussen en broers.
huis is nog niet verkocht, dus is mijn vraag:
wat kan en mag hier en wat zijn onze rechten en plichten?
alvast hartelijk dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jun 2018 11:06

Je hebt sowieso recht op je reservatair erfdeel. Dat je 10 jaar lang niet langsgeweest bent, wijzigt daar niets aan. Neem contact op met de notaris die de erfenis regelt om uw deel op te eisen. Als er geld van de rekening van de moeder naar de andere kinderen gesluisd is, moet dit geld opgenomen worden in "de fictieve massa" waarop uw erfdeel zal bepaald worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 11 jun 2018 12:23

Indien u mede-eigenaar bent van het huis zal u alleszins de notariële akte mee moeten ondertekenen.
Hoe bent u te weet gekomen dat de rekeningen leeg zijn?
Rekeninguittreksels kunnen worden bekomen bij de bank (meestal niet gratis) van de laatste 10 jaar. Zo kunt u misschien achterhalen wat er met het geld is gebeurd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jun 2018 13:58

Indien u mede-eigenaar bent van het huis zal u alleszins de notariële akte mee moeten ondertekenen.
Goed punt. Als het huis van vader en moeder was, is op zijn minst een deel van de woning momenteel eigendom van de TS (tenzij hij uitgekocht werd, maar dit zal wel niet het geval zijn) en zal de TS sowieso betrokken worden als de woning verkocht wordt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”