Emotionele schade

Jeroendebou
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Emotionele schade

#1 , 06 jun 2018 10:13

Hallo,

Een korte schets.
Mijn schoonouders verkopen hun huis aan één van hun dochters (ze zijn met 4 kinderen in totaal).
Mijn schoonouders hebben psychologische problemen, maar niet van dien aard dat ze geestelijk niet meer kunnen beslissen.
Ze werden gemanipuleerd door de dochter die het huis koopt om het tegen volgende voorwaarden te kopen:
Het huis wordt verkocht tegen een lage verkoopprijs, met een renteloze lening bij mijn schoonouders met een niet geïndexeerd maandelijks bedrag, zonder hypotheek, zonder dat mijn schoonzus een schuldsaldoverzekering moet nemen, en zonder dat de andere kinderen enige inzage hebben in het dossier. Zelfs de officiële verkoopprijs is voor ons een mysterie, al hebben we wel een vermoeden.

Omdat mijn vrouw er erg onder lijdt, ze voelt zich in de steek gelaten door haar zus, en nog erger door haar ouders, vroegen we ons af of we hier juridisch iets aan kunnen doen?
Kunnen we de emotionele schade die ze lijdt aanvechten via het vredegerecht of een rechtbank?

Bedankt voor jullie feedback!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jun 2018 13:46

Hier kan je bij leven weinig tegen doen.
De ouders beschikken zelf over hun vermogen.
Het is pas na overlijden dat inbreng of inkorting kan gevraagd worden.
Daarbij mogen de ouders sowieso over de helft van hun vermogen vrij beschikken.
Aankoop is niet onderhevig aan inbreng. Behalve als de verkoopprijs manifest te laag is.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jun 2018 14:04

Omdat mijn vrouw er erg onder lijdt, ze voelt zich in de steek gelaten door haar zus, en nog erger door haar ouders, vroegen we ons af of we hier juridisch iets aan kunnen doen?
Zie antwoord Bart.
Kunnen we de emotionele schade die ze lijdt aanvechten via het vredegerecht of een rechtbank?
Dit kan, maar ik geef je bijzonder weinig kans op succes. Je zal de emotionele schade al moeten kunnen bewijzen + het verband tussen de verkoop van de woning en de emotionele schade kunnen aantonen + kunnen aantonen dat die verkoop ter kwader trouw gebeurd is.

Want het is niet zo dat je, omdat een gebeurtenis je emotioneel raakt, die gebeurtenis énige verantwoordelijkheid heeft. Anders kan ik gaan claimen dat ik emotionele schade lijdt als mijn buurman zijn twee bomen velt, omdat ik emotioneel gehecht was aan die bomen. Zo werkt het niet. Als mijn buurman de vergunning heeft om die bomen weg te doen, is dit zijn zaak. Dat ik daar emotionele schade door zou lijden, is niet de schuld van mijn buurman. Idem hier: als die woning op reglementaire wijze verkocht werd (ook al is het tegen zeer gunstige voorwaarden), is het niet de schuld van koper of verkoper dat uw vrouw daar emotioneel onder lijdt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”