Wat is 1/48 van het vruchtgebruik

fil158
Topic Starter
Berichten: 5

Wat is 1/48 van het vruchtgebruik

#1 , 05 jun 2018 11:57

Beste,

Kan er mij iemand zeggen wat de bedoeling is van 1/48 van het vruchtgebruik mijn zus en broer zouden dit erven en ik 1/4 van de volle eigendom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fil158
Topic Starter
Berichten: 5

#2 , 05 jun 2018 12:02

beste,
mijn vader is komen te overlijden in november 2017 hij had een testament opgesteld en zou me daarin gaan onterven nu ik ga zien in mijn min fin staat er vermeld dat mijn broer en zus het vruchtgebruik voor 1/48 hebben en ik de volle eigendom voor 1/4 er zijn ook binnen de 3 jaar schenkingen gebuurd naar mijn broer en zus ik ben altijd benadeeld geweest kan ik het testament laten vernietigen omwille dat mijn broer en zus hun aders niet vermeld staat ook geen geboorte dd juist maar mijn zoon en dochter buiten deels staat er
Kan mij iemand meer info geven

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jun 2018 13:45

U erft waarschijnlijk enkel het reservataire deel van de erfenis? Als jullie met drie kinderen waren dan is dat dacht ik inderdaad 1/4de.

Als u denkt dat er iets niet klopt in de verdeling van de erfenis moet u naar uw notaris.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 05 jun 2018 18:34

Je ouders konden omdat er 3 kinderen zijn inderdaad slechts 1/4e van hun erfenis vrij verdelen. Je hebt dus minimaal recht op 1/4e. Je hebt dus ook recht op 1/4e van de schenkingen want dit kon niet buiten erfdeel geschonken worden omdat daardoor meer dan 1/4e vrij verdeeld werd.

Je zal wel met bewijzen moeten komen om dat 1/4e van de schenkingen te claimen. Zodra er een akte van erfopvolging is kan je bv tegen betaling rekeningoverzichten/uittreksels opvragen (kost geld). Als t geld was dat onder de matras lag is er ws niet veel bewijsbaars. Met die opzoekingen houdt een notari zich niet bezig.

Als de schenkingen minder dan 3 jaar oud waren en niet geregistreerd waren moeten ze gedeclareerd worden.

Vermelden van geboortedatum en adres is niet echt verplicht. Om geldig te zijn moet ondubbelzinnig aangegeven zijn over wie het gaat (bv A en B, wettelijke kinderen van . .). De notaris kan de geldigheid beoordelen. Het testament moet ook eigenhandig geschreven zijn en ondertekend (of door de notaris opgesteld)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”