Verplicht notaris?

annick7011
Topic Starter
Berichten: 1

Verplicht notaris?

#1 , 13 mar 2008 13:16

Om de nalatenschap van mijn moeder te regelen haalde ik bij het Registratiekantoor een formulier voor Erfrechtopvolging. Met dit formulier handelde ik bij 2 banken succesvol de nalatenschap af. Er is nu een derde bank en die weigert uit te betalen zonder document van erfrechtopvolging van bij een notaris.
Kan dit zomaar?
Bij het registratiekantoor vertelden ze me dat hun document ook wettelijk is en het niet nodig is. Bestaat hier ergens een wettekst over zodat ik de bank kan overtuigen van mijn gelijk?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9903
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 13 mar 2008 20:27

Of U de bank kan overtuigen van uw gelijk , weet ik niet. U moet nl. weten dat een attest van erfrechtopvolging slechts van kracht is voor bedrag tot 50.000 € in de nalatenschap. Een tweede reden dat de bank dergelijk dokument kan weigeren is de aanwezigheid van een bankkluis , waardoor zij nog niet weten welk bedrag zij dienen te vererven.
U moet evenwel, in voorkomend geval , niet naar een notaris. Vraag op het vredegerecht van uw gemeente een akte van bekendheid. Dat moet ook volstaan. Of is er misschien toch een testament voorhanden?

Lees één en ander op deze site :
http://fiscus.fgov.be/interfakrednl/Vra ... ptes.htm#3

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 13 mar 2008 21:55

Het attest van erfopvolging van de registratie berust op een protocol tussen de vereniging van banken en financiën. Geen wettekst dus. Als de registratie het woord "wettelijk" gebruikt, dan zijn ze mis.
Uw derde bank(filiaal) is er duidelijk niet van op de hoogte.
Bij méér dan 50.000 eur per bank is de bank niet verplicht het attest van de registratie te gebruiken.
Als er inderdaad een brandkast is, zou die best eerst geopend worden. Wie weet wat zit er in?

Reclame

wanton
Berichten: 9903
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 14 mar 2008 19:48

Een brandkast wordt pas geopend om de inventaris op te maken , nà de aanwezigheid van een akte van bekendheid of erfrechtverklaring bij de betrokken bank. Slechts op deze manier weet de bank wie aanwezig of vertegenwoordigd moet zijn bij deze opening en aan wie de inhoud mag overhandigd worden. Indien echter een testament gevonden wordt , mag wel de inventaris gemaakt worden maar moet de bankkluis terug verzegeld worden zonder vrijgave van de inhoud.
Op deze manier is duidelijk waarom een bank in voorkomend geval niet akkoord is met een attest van erfopvolging.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”