Aangifte nalatenschap.

bestprijs
Topic Starter
Berichten: 5

Aangifte nalatenschap.

#1 , 03 jun 2018 23:24

Naar aanleiding van het overlijden van mijn vader had ik graag enige hulp mbt de aangifte van de nalatenschap.
Vader overleden.
Moeder leeft.
Twee meerderjarige kinderen waarvan 1 invalide 66%
Geen onroerend goed in eigendom. Gezinswoning waar moeder woont , is eigendom van de twee kinderen (dus blote eigendom voor de twee kinderen - elk 1/2). Moeder 1/1 vruchtgebruik.
Geen huwelijkscontract en geen testament. Getrouwd volgens wettelijk stelsel.
Uitvaartverzekering onderschreven.
Geen schulden.
Vraag 1 - gegevens aangever : enkel gegevens van mijn moeder of moeten de gegevens van de twee kinderen hier ook ingevuld worden ?
Vraag 2 - gegevens erfopvolger : niets invullen (J/N) ?
Vraag 3 - Wilsbeschikking : aanvinken de overledene heeft geen uiterste wilsbeschikking EN de overleden heeft geen erfopvolgers uitgesloten (J/N) ?
Vraag 4 - vruchtgebruik : aanvinken het overlijden heeft geen uitdoving van het vruchtgebruik (J/N) ?
Vraag 5 - verzekeringen : de lichamelijke roerende goederen verzekerd tegen brand, ... ( invullen waarde volgens polis) (J/N) ?
Vraag 6 : abattement, verlaagd tarief, verminderingen of vrijstellingen : niet invullen (J/N) ?
Vraag 7 - Gemeenschappelijke vermogen actief : invullen gelden op spaarrekening en zichtrekening (J/N) ? invullen werkelijke waarde van de inhoud ( quasi nihil ) 3.000 eur (J/N) ? Invullen werkelijke waarde gezinswagen (J/N) ?
Vraag 8 - Gemeenschappelijk vermogen passief : aanvinken forfait schulden voor gemeenschappelijk vermogen ten belope van 3.000 eur geïndexeerd (J/N) ?
Vraag 9 - eigen vermogen actief ?
Vraag 10 - eigen vermogen Passief : vermits in het gemeenschappelijk vermogen er gekozen werd voor het forfait van 3.000 eu en er ook een uitvaartverzekering aanwezig is, is het kiezen van één van de twee forfaits niet mogelijk (J/N) ? Werkelijke begrafeniskosten invullen in het werkelijk passief (J/N) ?
Vraag 11 : aangifte enkel in te ondertekenen door moeder (J/N) ?

Sorry voor de eerder banale vragen en alvast bedankt voor de feedback.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 04 jun 2018 20:33

Beste, ik ga proberen een antwoord te geven op elke vraag.
1. Iedere betrokkene vermelden , dus ook de kinderen
2. erfopvolgers : nihil
3. enkel eerste lijn aanvinken
4. overgang vruchtgebruik : het vruchtgebruik 1/2 dat uw vader had gaat naar uw moeder
5. verzekering inboedel : maatschappij en waarde vermelden
6. abattement : 1. gehandicapt kind vermelden
2. gezinswoning : moeder vermelden - wegens overgang vruchtgebruik
7. gemeenschappelijk vermogen : vermelden zoals de brief van de bank opgeeft
inboedel: 1000 à 1500 € invullen
auto : zie op tweedehands site, hoeveel voor dezelfde wagen wordt gevraagd>>> naar beneden afronden.
8. passief gemeenschap : forfait aanvinken
9. geen eigen vermogen
10. Passief eigen vermogen : vermits er een uitvaartverzekering is , kan u 'forfait' niet kiezen. Indien er minder is uitgekeerd dan de begrafenis heeft gekost, mag u de werkelijke kosten vermelden, met aftrek van de som van de uitkering. Bewijzen bijvoegen.
11. te ondertekenen door alle drie.

U zal zien dat op heel wat pagina's niets wordt ingevuld of aangevinkt. Print enkel de gebruikte pagina's af en hernummer ze.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bestprijs
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 06 jun 2018 23:49

Dag Wanton,
Hartelijk bedankt voor de feedback. Zal weekendwerk zijn voor mij.
Groetjes,
Herman

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”