Afwezigheid tekenen akte nalatenschap moeder

miekedolleke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Afwezigheid tekenen akte nalatenschap moeder

#1 , 03 jun 2018 18:48

Hallo,

Graag uw deskundig advies ivm het volgende.
Over een drietal weken zou ik aanwezig moeten zijn bij het ondertekenen van de akte van nalatenschap van mijn overleden moeder, samen met drie broers en twee zussen. Dit gebeurde op uitnodiging van het notariaat en zal gebeuren ten overstaan van de vrederechter.
Mijn probleem is nu zo dat ik enkele maanden geleden reeds een reis boekte naar het buitenland en ik aldus niet aanwezig kan zijn op de bewuste datum. Nu heb ik vernomen via het secretariaat van de notaris dat ik de volgende alternatieven heb. Ofwel proberen om het gebeuren uit te stellen tot bijvoorbeeld na de zomervakantie, wat erg moeilijk ligt tov mijn broers en zussen...ofwel met volmacht. Er kan een volmacht gegeven worden bij de notaris. Zo een volmacht kost 250€ zonder BTW. Deze volmacht kan door meerdere gebruikt worden. Dan worden de kosten door het aantal volmachtgevers verdeeld. Na afspraak bij de notaris kan je dan op voorhand de akte gaan tekenen.
Ik vraag me af of deze info correct is en of er nog andere alternatieven mogelijk zijn? Ook wens ik te weten wat er zou kunnen gebeuren als ik simpelweg op reis vertrek en de invitatie van de notaris negeer? Wellicht zal er van mijn klein aandeel in de erfenis niet veel meer overblijven, ook al omdat ik wel al een bedrag van meer dan € 400 aan belastingen moest vereffenen nog voor ik één euro ontvang...
Ik vind de wijze waarop de vrederechter een datum bepaalt totaal dictatoriaal en een democratische beschaving onwaardig, vooral omdat hij die datum pas op minder dan één maand vooraf aan ons mededeelt.
Vriendelijke groeten en vooraf hartelijk dank voor uw concrete hulp.

A.Mie :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 jun 2018 20:00

Als de vrederechter iedereen de vrije hand zou geven, is dat document binnen het jaar nog niet ondertekend.
Er is nog een 3de oplossing voor u: de erfenis weigeren Dat is mogelijks wel de goedkoopste oplossing. (en de anderen krijgen iets meer)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 03 jun 2018 20:32

Is het niet mogelijk dat gij die akte gaat tekenen vb. de dag voor je op reis vertrekt?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

miekedolleke
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jun 2018 12:02

Niemand die me deskundig advies kan bezorgen ivm dit item?

Mvg

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 04 jun 2018 13:17

Notariele volmacht opmaken is inderdaad de enige optie. Vraag desnoods om de kostprijs te delen tussen alle kinderen.

Alternatief is in het buitenland een akte indeplaatsstelling te ondertekenen voor de ambassadeur (of zijn bevoegd ambtenaar) van het land waar je op vakantie bent, maar dat is in feite hetzelfde + vrij omslachtig. Geen idee wat daarvan de kostprijs is.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 04 jun 2018 14:05

schandalig, ondemocratisch, en wat nog meer ?

U kreeg al een antwoord, zie viewtopic.php?p=529784#p529784
Laatst gewijzigd door Franciscus op 04 jun 2018 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: samengevoegd

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”