graag raad

weetgeenraad
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

graag raad

#1 , 30 mei 2018 22:53

mijn papa is onlangs overleden,
mijn ouders zijn gescheiden

toen men ouders gescheiden zijn bleef papa in het huis van men ouders wonen , dus nu zijn huis,

papa is niet hertrouwd maar zijn vriendin woonde wettelijk samen bij men papa
met haar hadden we een mindere band
ik heb 1 zus,

mijn zus en ik zijn ten rade gegaan bij een notaris wat we moesten doen om in orde te zijn en of er testament was, en daar zijn we te weten gekomen dat er een testament is en zijn vriendin al een notaris had die nu haar zaken regelt en waar ook het testament van papa geregistreerd stond, dit testament werd pas vorig jaar opgemaakt,

dit staat er in papa zijn testament , dit schreef hij eigenhandig en liet dit bij notaris registeren
ik herroep alle testamenten en uiterste wilsbeschikkingen die ik vroeger zou gemaakt hebben
ik legateer het vruchtgebruik op de woning dat tijdens het samenwonen tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende en van het daarin aanwezige huisraad alsook het grootste beschikbaar deel van mijn nalatenschap aan mijn vriendin,
mijn vriendin zal slechts tot mijn nalatenschap geroepen worden in zover het statuut van wettelijke samenwoonst gehandhaafd blijft tot op de dag van mijn overlijden. (DIT VERSTA IK ZELFS NIET )
mijn 2 dochters krijgen elk hun reservatair deel.

indien mijn vriendin mij zou vooroverlijden legateer ik haar aandeel aan haar dochter voor 1/3
mijn ene dochter voor 1/3 ( IK )
mijn kleinkinderen elk voor 1/6 ( DE KINDEREN VAN MIJN ZUS )
mijn zus komt dus niet meer ter sprake, maar in dit geval dat papa eerste overleed geen sprake van dus,

we kregen bericht van onze notaris dat zijn vriendin de auto die ze hadden dringend zou willen verkopen om een kleinere wagen te kopen, kan ze dit, komt die wagen niet volledig naar ons toe ?
aankoopfacturen op zijn naam is dat nu ook van haar ?
alsook van gelden, weet ik dat papa een eigen rekening had en ook een gezamelijke rekening
wat behoort wie toe?

wat zijn de rechten van mijn zus en mij, wat is bestemd voor ons ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 30 mei 2018 23:24

Beste

Neem zelf een notaris. Die kan uw belangen verdedigen. Uw zus en uzelf zijn sowieso reservatair erfgenaam. Wat de wet u toezegt kan dus niet bij testament ontnomen worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jun 2018 09:41

Ik denk, als ik het goed lees, dat de vriendin het vruchtgebruik van de woning volledig heeft. Volgens mij is jullie reservatair deel 1/3 per kind (ik ga er vanuit dat jullie met twee zijn). Dus dan denk ik dat het zo wordt:

1/3 blote eigendom zus 1
1/3 blote eigendom zus 2
1/3 volle eigendom vriendin
volledig vruchtgebruik vriendin

Laat u in ieder geval bijstaan door een notaris, maar op het eerste zicht leest ik niets verkeerd in uw vader zijn testament.

Reclame

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jun 2018 11:24

Wat uw vader in het testament schrijft in geval zijn vriendin eerder overlijdt, gaat in tegen het erfrecht. Onbegrijpelijk dat dit door een notaris geregistreerd is.
Afhankelijk van wat u wil en hoe u uw (toekomstige) band ziet met zijn vriendin, zou ik een eigen notaris nemen en bekijken of dergelijke passage het hele testament ongeldig maakt.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”