Hulp bij invullen nalatenschap

kustbewoners
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Hulp bij invullen nalatenschap

#1 , 30 mei 2018 13:03

Hallo, ik ben nieuwe op de forum, maar heb jammer genoeg hulp nodig bij het aangeven van een nalatenschap.
Mijn vrouw haar mama is 2 maanden terug overleden. Zij was reeds 30 jaar weduwe.
Ze had een eigen woning die ze op het laatste verhuurde aan een sociaal verhuurkantoor.
Omdat we niet weten of mijn vrouw door een erfenis reeds eventueel een deel van de naakte eigendom heeft moeten we dit ergens opvragen.
Na een tijd rondbellen kwam ik uiteindelijk bij de dienst registratie terecht.
Die vroegen mij om een mail te sturen naar rzsj.registratie.oostende@minfin.fed.be.
Ik begreep echter niet goed welke soort akte of attest ik moest opvragen, wel dat het betalend is.

Daarnaast heb ik ook een vraag voor de waardebepaling van de woning. Ben ik verplicht een schatter in te schakelen, of kan ik zelf een bedrag invullen voor de waarde van het onroerend goed, me baserend op de waarde van de identieke koppelwoning die in het kader van een nalatenschap vorig jaar geschat werd door een beëdigd schatter

Zijn er eventueel ergens voorbeelden te vinden van ingevulde aangiftes van nalatenschap?
Mijn vrouw is enige erfgenaam, er is maar 1 woning bij betrokken en geen spaargelden .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1679

#2 , 30 mei 2018 16:19

:lol: als "WANTON" zijn middagdutje gedaan heeft , zal hij u zeker trachten te helpen

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 30 mei 2018 17:23

Wat het eerste deel van uw vraag betreft; uw onroerende eigendommen kunt u steeds terugvinden op http://www.taxonweb.be
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 30 mei 2018 22:37

Morgen, jef.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 31 mei 2018 20:43

Hallo,
om de tegoeden bij de bank vrij te krijgen heb je een attest van erfopvolging nodig. Dat vraag je bij het Registratiekantoor bevoegd voor de woonplaats van de overledene (Oostende?) met : dit document.

Je kunt nagaan hoe de eigendomsverhouding was van de woning op het aanslagbiljet van onroerende voorheffing. Misschien vind je zo'n formulier. Daar staat waarschijnlijk op : Mevr; XXX 1/2 VE + 1/2 VG Dochter : 1/2 BE.
Als dat zo is erft uw vrouw nu een halve woning. Door de overgang van vruchtgebruik (dat je moet vermelden) wordt de eerste helft volle eigendom.
Voor de waardebepaling van de woning moet je geen schatter aanstellen. Als je de aangegeven waarde van een zelfde woning weet, noteer dan dat bedrag.

Een aangifte formulier vind je hier

Bij vragen of problemen , neem gerust contact via PB.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

kustbewoners
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 jun 2018 13:22

Alvast bedankt, ga alvast op zoek of ik nog ergens een aanslagbiljet kan vinden

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”