Erfenis huis

Chewie70
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Erfenis huis

#1 , 30 mei 2018 12:23

Mijn beide ouders zijn overleden, waarvan mijn ma recent. Er was geen testament dus ik en mijn zus krijgen de helft van alles.
Ik heb heel lang bij mijn ouders gewoond, tot 2011. Ik was toen 41. Toen ik op mijn 21 eerst begon te werken, stortte ik elke maand een som op de rekening van mijn vader (80% van mijn wedde). Dat was voor de 'gewone' kosten (verwarming, water, elektriciteit,..), maar ook om herstellingen/renovaties te doen aan het huis, of zaken aan te kopen (frigo, tv, meubels)... Mijn vader was altijd alleenverdiener geweest en ik wilde hem op die manier wat helpen, maar het bedrag werd vastgesteld door mijn vader. Ik vond het teveel, maar ik had geen spaargeld dus kon niet zomaar vertrekken. Over een tijdspanne van 13 jaar spreken we toch over een bedrag van rond de 78.000 EUR. Daarmee werd onder andere ook een nieuwe voorgevel geplaatst, en dubbel geïsoleerde ramen. Kan ik, gezien deze 'investering', aanspraak maken op meer dan 50% van het huis? Ik zou dan wel aan de bank alle uittreksels moeten opvragen tussen 1991 en 2003.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 30 mei 2018 14:01

Voor de buitenwereld hebt u dat vrijwillig gegeven.
Daarom kan u het niet terugvorderen.
Tenzij er een of ander geschrift bestaat dat iets anders bepaalt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Chewie70
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mei 2018 21:15

Er zijn idd geen documenten die dit aantonen.... Mijn vader heeft zo'n 15j geleden eens het plan opgevat om het huis volledig op mijn naam te zetten, omdat ik al zoveel had 'geïnvesteerd'. Maar dat stuitte op weerstand van mijn ma... Zij was eigenlijk de oorzaak ervan dat ik zoveel moest afgeven. Maar als het er op aankwam van iets aan MIJ te geven, dan zei ze altijd dat ze 2 kinderen hadden, en niet 1... Had ik het geld dat het huis zal opbrengen niet nodig gehad, dan zou ik gewoon niet akkoord gaan met de verdeling van de erfenis. Ik zou dan niets hebben, maar mijn zus ook niet. En ik heb al van mensen gehoord dat zo'n situatie heel lang kan duren. Maar...ik heb het geld nodig om zelf een huis te kopen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”