Aangifte nalatenschap

1996
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aangifte nalatenschap

#1 , 28 mei 2018 17:01

Hallo, ik studeer rechtspraktijk en moet momenteel een aangifte van nalatenschap invullen in het kader van een opdracht, maar ik kan hier best wat hulp bij gebruiken aangezien we dit nog nooit in de lessen hebben gedaan en dit dus de eerste keer is dat ik dit moet doen...

De situatie is de volgende:

Vader is gestorven en heeft in zijn eigenhandig testament zijn echtgenote als "enige en algemene legataris" aangesteld. De man heeft echter samen met zijn echtgenote ook 3 kinderen. Het eerste dat ik mij dus afvraag is: wat zal het aandeel van de echtgenote zijn in de erfenis en hoe moet ik dit vermelden in de aangifte?? En de kinderen kunnen toch niet onterfd worden, dus wat ontvangen zij dan? Ze accepteren echter wel de wil van hun vader...

Het nalatenschap omvat het volgende:
- zichtrekening op naam van de vader met een saldo op datum overlijden van €2.870,00.
- zichtrekening op naam van de echtgenote met een saldo op datum overlijden van €1.576,00.
- gezamenlijke zichtrekening op naam van de vader en de echtgenote met een saldo op datum van overlijden van €3.874,00.
- gezamenlijke spaarrekening op naam van de vader en zijn echtgenote met een saldo op datum van overlijden van €27.000,00.
- een gezamenlijke beleggingsrekening op naam van de vader en zijn echtgenote met een waarde op datum van overlijden van €53.974,00.
- een auto met een cataloguswaarde op datum overlijden van €21.100,00.
- de inboedel, verzekerd voor een waarde van €80.000,00.
- de gezinswoning met een waarde op datum van overlijden van €265.000,00. Deze woning werd door de vader bij de aanvang van zijn huwelijk verworven via erfenis
- facturen van het ziekenhuis ter waarde van €1.412, die na het overlijden nog betaald zijn
- begrafeniskosten ter waarde van €6.155

Mijn vragen hieromtrent zijn:
- moet ik de gezinswoning bij het eigen vermogen op de aangifte van nalatenschap of moet dit toch onder het gemeenschappelijk vermogen vermeld worden?
- moet ik ook de facturen van het ziekenhuis die reeds betaald zijn na het overlijden nog vermelden op de aangifte?
- moet ik iets invullen bij "uitdoving of overgang van vruchtgebruik"??

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 28 mei 2018 20:13

Het testament van vader kan niet. Dergelijke clausule kan slechts wettig opgemaakt worden via een huwelijkscontract. Het testament maakt wel dat zijn echtgenote het beschikbare deel , zijnde 1/4, bekomt. De kinderen krijgen elk 1/4 van de nalatenschap in blote eigendom, moeder 1/4 in volle eigendom plus het vruchtgebruik van de andere 3/4.
Inhoud nalatenschap :
- roerend : 50 % van alles = gemeenschap. Inboedel : waarde is 1.000 €, ongeacht verzekering.
- onroerend : woning is eigen vermogen. Volledig in nalatenschap. Hetgeen moeder erft is vrij van erfbelastingen. Geen overgang vruchtgebruik.
- ziekenhuis en begrafenis : aanduiden 'forfait', resp. bij gemeenschap en eigen.

Kinderen afraden om wil van vader te respecteren. Dit kost veel geld aan erfbelasting zonder enig praktisch voordeel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”