successierechten erfenis

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

successierechten erfenis

#1 , 28 mei 2018 08:52

Wordt de erfenis van mijn ouders mee opgenomen in het gemeenschappelijk kapitaal zodat er opnieuw successie moet betaald worden als de partner overlijdt?

Of moet dat apart gespecifieerd worden in het huwelijkscontract?

Iemands moeder overleed. Haar (enige) dochter betaalt een serieus bedraag aan successierechten op de ruime erfenis.
Een paar jaar later slechts overlijdt de echtgenoot van de dochter.
Volgens haar notaris moet ze nu terug successierechten betalen op de helft van de erfenis van haar moeder, gezien dat kapitaal (én onroerende eigendom) mee is opgenomen in het gezamenlijke kapitaal van het echtpaar.

Is dit standaard?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 28 mei 2018 10:56

Hetgeen iemand erft behoort in principe tot het eigen vermogen. Maar :
- via huwelijkscontract 'algehele gemeenschap' wordt het gemeenschappelijk
- indien er gezamenlijke kinderen zijn , wordt het roerende deel van de erfenis ook als gemeenschappelijk aanzien. Tenzij men die gelden heel goed apart heeft gehouden (bewijzen) en niet vermengd heeft met andere gelden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 28 mei 2018 11:18

"...gezien dat kapitaal (én onroerende eigendom) mee is opgenomen in het gezamenlijke kapitaal van het echtpaar."
Als dat zo is dan waren ze gehuwd met algehele gemeenschap van goederen, een stelsel waarin eigen goederen niet bestaan.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”