Naakte eigendom ouderlijk huis

Andastra
Topic Starter
Berichten: 14

Naakte eigendom ouderlijk huis

#1 , 27 mei 2018 09:46

Ik zal even de situatie schetsen:

3 jaar geleden is mijn mama overleden. Daardoor zijn mijn zus en ik elk voor 1/4 naakte eigenaar geworden van het ouderlijk huis, waar mijn papa nu nog in woont.

Hij heeft nu een nieuwe vriendin, 20 jaar jonger, met kinderen jonger dan die van ons, en hij spreekt over het huis te verkopen en te verhuizen naar waar zij woont.

Mijn zus en ik staan niet achter de relatie (de redenen zal ik hier niet uit de doeken doen).

Ik weet dat zolang hij in dat huis woont en hij het vruchtgebruik heeft op de erfenis van mijn mama, dat we niets kunnen doen.

Maar als hij het huis verkoopt, is er dan een mogelijkheid dat wij de erfenis van ons mama kunnen opeisen?

De relatie met mijn papa is kapot en zal niet meer goed komen. Dat hij met haar verder wil en al wat hij heeft aan haar en haar kinderen wil hangen, dat is zijn keuze. Maar ik zou niet graag hebben dat het erfdeel van mijn mama ook opgaat aan haar. Vandaar dus mijn vraag.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mei 2018 17:17

Mijn inschatting:
Je vader kan niet alleen het huis verkopen, want hij is maar eigenaar van de helft van het huis. (Hij zou wel zijn aandeel kunnen verkopen, maar vind maar een koper voor een huis in onverdeeldheid).
Anderzijds kan je de voornaamste gezinswoning niet eenzijdig ontnemen - je kan maw geen omzetting van het vruchtgebruik afdwingen.
Voor verkoop moeten jullie maw samenwerken - het alternatief is een gedwongen uitonverdeeldheidtreding (bv. via openbare verkoop).
Bij verkoop wordt het vruchtgebruik - in functie van de verwachte resterende levensduur en de waarde van het voordeel - omgezet in een vergoeding (als je onderling overeenkomt dan kan de wettelijke regeling als leidraad dienen; bij een gedwongen regeling zijn de wettelijke tabellen verplicht).
Je vader kan dan redelijkerwijs aanspraak maken op de helft van de verkoop plus de geldelijke waarde van het vruchtgebruik.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”