Verdeling erfenis .

Bart7
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Verdeling erfenis .

#1 , 26 mei 2018 10:30

Beste ,

In het jaar 2000 overleed mijn grootmoeder . Ze heeft 5 kinderen .
Haar kinderen maken vanaf het begin ruzie , en de familie kent nu 2 kampen met elk hun eigen mening, die lijnrecht tegenover elkaar staan .
Ze laat laat roerend en onroerend goed na en wat geld aan haar kinderen, dat verdeeld moet worden zoals vermeld in het testament.

Mijn vader (erfgename) overleed in dec 2012, bijgevolg ben ik nu erfgenaam samen met mijn zus .
In 2006 verkreeg mijn vader samen met 2 zusters via beroep in de rechtbank van Gent zijn gelijk in een klacht tegen de jongste broer (eerste uitspraak in Aalst was negatief), waarbij werd bevestigd dat de documenten die de jongste broer aan de notaris voorlegde vervalst waren (vervalst door zijn toen minderjarige dochter / die niet mocht getuigen tegen haar vader / dus ook geen bewijslast tegen hem) .
Hij had een vals document laten opmaken dat hij het huis cash betaald had aan zijn moeder .
Bijgevolg werd het huis dat hij al 30 jaar bewoond (en nog steeds) , terug in de algemene pot van de erfenis gebracht .
Van de notaris moet hij voor al die jaren een vergoeding betalen die reeds vast ligt (huishuur) .
(in de verdeling van de erfenis staat een vergoeding vermeld die de jongste broer in de pot moet steken maar is daar niet mee akkoord)
Alle onroerend goed is verkocht behalve het pand dat hij bewoont en nog wat juwelen .( de opbrengsten staan vast op een rekening bij de notaris)

Binnenkort moeten we allemaal nog eens samen komen op het kantoor van de notaris om een eerdere overeenkomst te bekrachtigen (de verkoop van een onroerend goed) .
De Notaris zegt dan klaar te zijn met zijn werk ????
Maar één van de erfgenamen(de jongste broer) woont nog in een pand dat nog verdeeld moet worden en de notaris rept daar met geen woord over ???Dusdanig dreigt de advocaat (van mijn vader zijn broer) ons een proces aan te doen, omdat hij benadeeld, bedrogen en belogen is ???? En eist een vergoeding ???
Kan ik de verkoop eisen via de notaris ? Wat kan ik doen om de zaak af te ronden ?
Enkele jaren geleden diende ik ook klacht in tegen de notaris omdat de zaak al zo lang aansleept (ondertussen 18 jaar) maar dat helpt voor geen meter.

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart7
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jun 2018 11:23

Bedankt voor uw advies .
Ik dacht het ook reeds . Maar ik vind het zo raar dat er in de verdeling nooit over gesproken is door de notaris . Terwijl andere onroerende goederen. Na lang onderhandelen . In de loop van bijna 20 jaar wel verkocht werden (om toe te voegen in de verdeling)
Bovendien spreekt de notaris van nu de boeken neer te leggen en zegt ze niks meer verder te kunnen doen .
En dan zou de advocaat van de jongste broer via de rechtbank schade eisen van alle partijen .

Maar eigenlijk kan ik nog via de notaris de verkoop eisen van het pand dat mijn oom bewoont? Alvorens de notaris besluit neemt niet meer verder te kunnen ?

Persoonlijk zou ik daar geen probleem mee hebben maar mijn oom heeft een strafblad van enkele bladzijden en ik vrees dat ik mijzelf een hele hoop narigheid op de hals zal halen .

Alvast bedankt .
Bart

Bart7
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jun 2018 11:24

Bedankt voor uw advies .
Ik dacht het ook reeds . Maar ik vind het zo raar dat er in de verdeling nooit over gesproken is door de notaris . Terwijl andere onroerende goederen. Na lang onderhandelen . In de loop van bijna 20 jaar wel verkocht werden (om toe te voegen in de verdeling)
Bovendien spreekt de notaris van nu de boeken neer te leggen en zegt ze niks meer verder te kunnen doen .
En dan zou de advocaat van de jongste broer via de rechtbank schade eisen van alle partijen .

Maar eigenlijk kan ik nog via de notaris de verkoop eisen van het pand dat mijn oom bewoont? Alvorens de notaris besluit neemt niet meer verder te kunnen ?

Persoonlijk zou ik daar geen probleem mee hebben maar mijn oom heeft een strafblad van enkele bladzijden en ik vrees dat ik mijzelf een hele hoop narigheid op de hals zal halen .

Alvast bedankt .
Bart

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jun 2018 13:23

Ik zie niet op welke reactie je verder antwoordt. Misschien een privé bericht?

Je kan de uitonverdeeldheidtreding vragen (art. 815, eerste lid BW). Moet wel via de rechtbank gebeuren. Verkoop zal vervolgens openbaar verlopen.
(Een verkoop bij opbod onder de familieleden via de notaris is ook mogelijk vanaf 01.09.2018 - toekomstig recht art. 825, §1, tweede lid BW - maar dat lijkt me geen interessante piste in jouw geval).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”