partner van moeder krijgt gezinswoning na overlijden moeder, maar niet wettelijk samenwonend

Thomas94
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

partner van moeder krijgt gezinswoning na overlijden moeder, maar niet wettelijk samenwonend

#1 , 26 mei 2018 00:02

Ik heb het forum doorzocht, maar vond niet een sluitend antwoord over deze kwestie;

Mijn moeder woont in de gezinswoning samen met nog 1 kind. De partner van mijn moeder woont niet wettelijk samen en woont niet eens in de gezinswoning.

Mijn jongere zus heeft vandaag snelsnel een document moeten ondertekenen waarin staat dat de gezinswoning volledig eigendom wordt van die partner bij het overlijden van de moeder. Dit document was al ondertekend door de moeder, de partner, en één van de kinderen van die partner. Mijn zus heeft dit document ondertekend zonder het document zelf te lezen (.. die beslissing is een andere discussie :wink: ) en stelt zich nu de vraag of dit wel een juiste actie was.

Hierbij mijn vragen; mijn moeder is, zolang ze leeft, vrij om te doen met haar eigendommen wat ze wilt want wij als kinderen hebben geen aansprakelijk op iets daarvan. Maar is dit document rechtsgeldig? En waarom moet maar 1 kind langs beide kanten dit ondertekenen?
Moeten niet alle erfgenamen hiermee akkoord gaan? Zeker omdat de betreffende partner geen enkel officieel contract heeft met de moeder (getrouwd, wettelijk samenwondend, ...)

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 26 mei 2018 08:39

Het document is niets waard, want het is in tegenspraak met de wetgeving. Maar stel nu nog dat het verdedigbaar zou kunnen zijn: dan nog klopt het inderdaad niet zoals je zegt: Dan zouden alle erfgenamen getekend moeten hebben. Breng dit document best niet ter sprake met uw moeder of andere familieleden (geeft alleen gedoe). Als zich later de situatie voordoet dat de erfenis openvalt, dan mogen u en de andere erfgenamen de woning betreden (enkel als de partner er niet gedomicilieerd is!) en samen de nodige beslissingen nemen hoe de erfenis te verdelen. De niet-gedomicilieerde partner mag daar wettelijk gezien dan zelfs niet meer binnen en hij kan zelfs niet bewijzen dat daar bezittingen van hem zouden staan. Ik zou wel aan uw zus melden dat ze een kopij van dit document moet vragen, met de melding dat elke ondertekenaar van een overeenkomst daar een exemplaar van moet krijgen. Lees het dan nog eens goed na of het niet een ander document betreft. Want het lijkt me zeer eigenaardig dat volwassenen denken dat je eigendom zomaar mag schenken aan een partner om de erfgenamen te onterven.

Thomas94
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 mei 2018 11:12

Bedankt voor de info. Ik heb mijn zus aangeraden een kopie op te vragen!

Als er nog anderen zijn met een mening of ervaring over deze kwestie, hoor ik het graag.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”