Weigeren ondertekenen notariële verkoopvolmacht

Trickster
Topic Starter
Berichten: 106

Weigeren ondertekenen notariële verkoopvolmacht

#1 , 23 mei 2018 10:25

Beste,

Midden oktober vorig jaar werd er door de Familierechtbank een notaris aangesteld voor de gerechtelijke vereffening-verdeling van de nalatenschap van wijlen mijn moeder die begin september 2016 overleed. Via een testament werd een vzw op bedenkelijke wijze aangesteld als algemene legataris (mijn moeders mantelzorger is verbonden met deze vzw) en deze vzw werkt tot op heden de verdeling van de nalatenschap tegen omdat zij de interpretatie van het testament betwist (ik verwijs hiervoor naar mijn vorige berichten).

Op 14 december, tijdens de vergadering der opening van werkzaamheden, gingen alle partijen akkoord voor een minnelijke openbare verkoop van het onroerend goed (waarvan mijn vader nog voor de helft eigenaar is omdat dit nog steeds niet vereffend was in het kader van de echtscheiding) zodat de nalatenschap vereffend en verdeeld zou kunnen worden. De notaris heeft alle partijen in april opgeroepen voor de ondertekening van de notariële verkoopvolmacht. Mijn vader en ik hebben nu al een geruime maand deze verkoopvolmacht ondertekend; de zitdagen werden vastgelegd en ook de publiciteit werd opgestart. De vzw heeft daarentegen tot op heden nog geen aanstalte gemaakt om de verkoopvolmacht te ondertekenen. Dit is volgens mij de zoveelste poging van de vzw om de verdeling van de nalatenschap tegen te werken en me onder druk te zetten daar de vzw al op alle mogelijke manipulatieve manieren heeft getracht de inkorting te bekomen.

Mijn vraag is nu wat er zal gebeuren als de vzw deze notariële verkoopvolmacht niet ondertekend; kan hierdoor de openbare verkoop ingehouden worden of kan de notaris alsnog maatregelen treffen om de verkoop te laten doorgaan?

Bijkomend nog een vraag: ik heb ook vernomen dat de bijzondere legataris (zijnde de mantelzorgster) haar legaat nu opeens zou willen verwerpen. Kan dit zomaar? Tot slot van rekening heeft ze een gerechtelijke afgifte van haar bijzonder legaat gevraagd met straffe van dwangsom van € 250/dag. De rechter heeft deze afgifte bevolen, maar ging wel niet in op haar eis van de dwangsom tov de reservataire erfgenaam (ik) en de vzw. Naar mijn mening kan men een nalatenschap niet meer verwerpen eens men een daad van aanvaarding heeft gesteld (in dit geval de eis tot afgifte van dit legaat).

Alvast bedankt voor uw antwoord

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding