Vraag over evt. erven.

NicolasVDR
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vraag over evt. erven.

#1 , 16 mei 2018 17:51

Beste forumleden,


Recent is mijn grootmoeder die me heel dierbaar is van ons heen gegaan.
Ik ben nog nooit in aanraking gekomen met dergelijke procedures (gelukkig), dus ik heb er ook weinig verstand van.

Ik heb wel enkele vragen omtrent hoe dit alles in zijn werk gaat. Liever hou ik me daar niet mee bezig, maar ik wil er voor zorgen dat haar wens wordt gerespecteerd.

Korte situatieschets; mijn grootvader is al een tijdje overleden, mijn vader is enig kind en daaronder zijn nog mijn zus en ikzelf.

Mijn grootmoeder kennende, heeft ze hoogstwaarschijnlijk een testament opgemaakt, deels voor haar zoon, deels voor mijn zus en ik, en hoogstwaarschijnlijk ook voor de man (ongehuwd) waar ze haar laatste jaren mee heeft doorgebracht.

Mijn vader beweert dat hij de enige erfgenaam is, wat volgens mij via het wettelijk stelsel ook zo is, als er geen testament werd opgemaakt.
Zelfs indien er een testament werd opgemaakt, en mijn vader is enige erfgenaam, kan mij dat eigenlijk helemaal niets schelen. Dat was dan de wens van mijn grootmoeder.

Mijn vraag is het volgende; indien er een testament werd opgemaakt, worden diegenen die in dat testament werden opgenomen dan spontaan gecontacteerd door de notaris? Of moet je zelf stappen ondernemen om te weten te komen of er evt. een testament is, en als deze er is dat die wordt gerespecteerd?


Bij voorbaat dank,
Nicolas

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 16 mei 2018 18:31

Als je naam in een gekend testament staat dan zal een notaris u contacteren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

NicolasVDR
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mei 2018 19:51

Bedankt voor uw antwoord Thomas.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 17 mei 2018 12:10

Zolang er geen testament opduikt, is uw vader de enige erfgenaam.
Misschien is er een testament via de notaris geregistreerd. Dan komt dat wel boven. Een handgeschreven testament kan ook ergens in de schuif liggen. Maar het moet gevonden worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 17 mei 2018 12:44

Als je meer haast hebt, en je weet wie de notaris is, bel hem dan even om het overlijden te melden, en te informeren naar een eventueel testament

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”