Herstelkosten aan onroerend goed bij onverdeeldheid

Vaeyens
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Herstelkosten aan onroerend goed bij onverdeeldheid

#1 , 10 mei 2018 16:46

Beste, na het overlijden van mijn ouders zijn wij nog steeds in onverdeeldheid wat betreft een huis en bouwgrond. Mijn zus en broer weigeren mee te werken aan de verkoop hiervan. Het huis word niet meer verhuurd en laten ze doelbewust verkrotten. Alle nutsvoorzieningen, water elektriciteit en krotbelasting wordt betaald van een gezamelijk rekening.waar wij alle drie een volmacht op hebben. Mijn vraag . Kunnen zij mij verplichten ook mee te betalen voor verwarming ? Voor een huis dat zij niet willen verkopen en herstellingskosten zoals verwarmingsketel deuren , dak enz. Met dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 10 mei 2018 17:50

Beste,
u bent niet verplicht in onverdeeldheid te blijven. Art 815 van BW laat u toe de verkoop te eisen. Ga eens met uw notaris spreken.
Deze toestand is negatief voor de staat van de woning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Vaeyens
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mei 2018 23:23

Volledig mee eens maar ik weet dat zij alles uit de kast gaan halen om deze toestand zo lang mogelijk te rekken en een advocaat kost veel geld .

Reclame

Mi Sueno
Berichten: 173

#4 , 13 mei 2018 10:16

Wij zijn een procedure opgestart. Zitten ook in hetzelfde schuitje, woning waar kosten aan komen. Zelfs de eerste afspraak voor de opening der werkzaamheden hebben ze afgeketst. Een lastminute vakantie geboekt en hun advocaat kan de uiterste datum die notaris voorstelde maar wanneer zij dan wel teruggekeerd zijn ook niet.
Ik vrees dat dit een kat en muis spel wordt he.

Ik denk dat het afhangt hoe de notaris hiermee zal omgaan. Kosten tot nu toe 424€ deurwaarder. Gestart in januari..

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 13 mei 2018 12:31

Stap gewoon naar de vrederechter. Dan speelt het niet of ze al of niet op vakantie gaan. Rechter bepaald de begindatum op vakantie of niet.

Mi Sueno
Berichten: 173

#6 , 13 mei 2018 17:05

Stap gewoon naar de vrederechter. Dan speelt het niet of ze al of niet op vakantie gaan. Rechter bepaald de begindatum op vakantie of niet.

En vrederechter is niet van toepassing dacht ik. Noch voor topic start er?


Onze advocaat refereerde in een brief naar de notaris naar artikel 1215, als ik dat opzoek staat er daar dat zelfs bij opening der werkzaamheden de procedure kan starten , ook als mijn broer er niet kan zijn.

Wij duimen dus dat de notaris toch doorgaat..

Vaeyens
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 mei 2018 18:09

Hallo allen, dank voor jullie reactie, maar zijn er ook mensen die exact de juist te volgen weg kennen (advocaat, notaris ) ?ik veronderstel dat een advocaat toch ook wel een vastgestelde route te volgen heeft . Zijn er ook mensen met positieve ervaringen ? Waarbij het gerecht bijvoorbeeld onder dwang de verkoop eiste zonder dat de andere partij hieraan meewerkten ? Extra vraag . Kan men de gemaakte kosten , onkosten advocaat verhalen op eenrechtsbijstandsverzekering ? Veel dank.

Mi Sueno
Berichten: 173

#8 , 13 mei 2018 20:25

Ik zal uitleggen hoe het bij ons in gang is gezet.
advocaat vroeg via deurwaarder de eis tot uit verdeeldheid te treden aan bij de rechtbank van eerste aanleg ( zie woonplaats overledene) . Die hebben wij zelf moeten betalen, in onze eis staat van al deze kosten op de massa te verhalen.

Na ongeveer een maand kwam dit op de rol en werd de notaris aangesteld.
Dan moet je advocaat vragen aan die notaris om de opening der werkzaamheden te starten. We kregen datums door, maar dus nu is mijn broer op vakantie en kan zijn advocaat niet.

Onze eis is openbare verkoop volgens artikel 815 burgerlijk wb. Zou volgens advocaat geen probleem mogen zijn, kan ook niet geweigerd, vermits niemand kan verplicht worden in onverdeeldheid te blijven.
En ja de deblokkering bankrekeningen want die worden nu als chantage geblokkeerd om hun zin ge krijgen...

Kosten advocaat zullen voor ons zijn. Notaris wordt tussen alle erfgenamen betaald.

Trickster
Berichten: 106

#9 , 23 mei 2018 14:19

Zit ook in een soortgelijke situatie; alleen is de niet-meewerkende erfgenaam een vzw die meent aanspraak te hebben op de hele nalatenschap en blijft tegenwerken omdat ze haar zin niet krijgt. Heb de procedure in januari 2017 opgestart, rechtbank heeft pas midden oktober vorig jaar een notaris aangesteld op basis van onuitverdeeldheidtreding art 815.
De erfenis die verdeeld moet worden is nagenoeg mijn ouderlijke woning, waarvan de vzw voor 1/4 eigenaar is, mijn vader 1/2 (vader en moeder waren uit de echt gescheiden maar de vereffening van de huwelijksgemeenschap werd pas eind juni 2016 afgerond met een dadingovereenkomst) en ik voor 1/4.
Deze notaris heeft nu de openbare verkoop opgestart, maar alweer tracht de vzw de verkoop te rekken door de notariële volmacht voor deze openbare verkoop niet te ondertekenen. Eerder wilde ze zich niet uitspreken over het aanvaarden van de nalatenschap, daarna was het "we aanvaarden niet zolang de dochter geen inkorting eist" (Hoe kan ik inkorting vragen als ik niet eens weet of het beschikbare deel overschreden is?). Vervolgens weigerde ze ook in te gaan op een bod van een potentiële koper.
Ondertussen blijft de woning leeg staan, moeten elektriciteits- en waterfacturen betaald en kadaster betaald worden. Tot nu toe nog geen leegstandsheffing; de vraag is wie al deze kosten gaat betalen en of de vzw hiervoor aansprakelijk gesteld kan worden....
Procedure loopt bij mij dus al een anderhalf jaar, woning is nog altijd niet verkocht.... laat staan dat de vereffening-verdeling kan opgestart worden...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”