Schenking bouwgrond 20 jaar geleden

medic112
Topic Starter
Berichten: 27

Schenking bouwgrond 20 jaar geleden

#1 , 08 mei 2018 18:17

hallo iedereen,

een vraagje met een deontologisch dilemma.

20 jaar geleden kreeg mijn vrouw en haar broer de mogelijkheid een bouwgrond in ontvangst te nemen, of de waarde in geld (officiële schatting bouwgrond door notaris).
Mijn vrouw koos voor de bouwgrond, haar broer voor het geld. Nu met de wijziging van het erfenisrecht komt deze schenking terug op tafel. We kunnen niet ontkennen dat de waarde van de bouwgrond enorm toegenomen is. Nu stelt zich de vraag of er opnieuw een schenking moet gebeuren aan de broer, om dit recht te trekken.

We hebben het er nogal lastig mee gezien de broer op dat ogenblik geen enkele interesse had in de bouwgrond, maar wel in het financiële.

Hoe moeten wij dit bekijken?

bedankt voor jullie reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 09 mei 2018 08:32

Dat is inderdaad de klassieke instinker. Onroerende goederen worden gewaardeerd aan hun huidige waarde. Geldsommen aan de waarde van de schenking op dat moment.
Vijgen na pasen nu maar het is in dergelijke gevallen altijd beter dat je gemengd schenkt (allebei 50 % eigendom en 50 % geld) en dat de ene de andere dan uitkoopt. Dan heb je dat soort strapatsen niet voor.
Maar puur wettelijk is dat inderdaad zo. Ook al had die broer toen perfect de mogelijkheid om met dat geld een gelijkaardige bouwgrond te kopen die vandaag ook veel meer waard zou zijn. Of misschien heeft die broer dat wel belegd in een aandelenportefeuille die vandaag ook het kapitaal vermenigvuldigd had... Vraag is natuurlijk of je dat nu moet doen. hangt sterk af van de verstandhouding binnen de familie.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 09 mei 2018 13:13

Slechte raad van de notaris indertijd.
De broer kan en mag maar MOET niet nu compensatie vragen. Indien de onderlinge band en verstandhouding goed is , doet hij het niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”