Bank wil niet uitbetalen!

Claudiatje
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Bank wil niet uitbetalen!

#1 , 07 mei 2018 18:27

Beste,

daar mijn broer schulden had tov acerta, moest dit eerst vereffend worden. Dit is na lang aandringen eindelijk gebeurt, nu horen we vandaag dat het geld van de nalatenschap moet overgedragen worden aan een curator, de notaris weet van niks!
Naar het schijn zou het te lang hebben geduurd zegt dienst nalatenschappen van de bank eer zich iemand vd erfgenamen bekend maakte, maar we zijn 1week na het overlijden naar onze huidige notaris geweest, die volgt alles nu op.

Zou het kunnen zijn dat mijn broer nog openstaande schulden heeft' nochtans waren die schulden bij acerta vrijwel direct bekend door FOD financieen.

Kan zomaar een curator aangesteld worden als er al reeds een notaris bezig is?

En nog een klein vraagje, moet je op een levensverzekering tak 21/23 successierechten betalen?

Met vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Claudiatje
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mei 2018 10:45

Vandaag teruggebeld naar de bank dienst nalatenschappen, blijkt dat er nu toch geen curator op het dossier zit! :roll: wat is mij dat nu?

Nu is mijn vraagje nog steeds betaal je successierechten op een t21 levensverzekering?

Groeten

wanton
Berichten: 9898
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 08 mei 2018 11:08

De begunstigde van zo'n verzekering betaalt zeker en vast erfbelasting op tak 21/23.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Claudiatje
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 mei 2018 12:27

Ok, bedankt Wanton!

Claudiatje
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 mei 2018 18:31

Hallo,
Vandaag opnieuw te horen gekregen dat er toch een curator is aangesteld door de procureur des konings zelf.
Mijn notaris is in alle staten, die heeft reeds 1 week na het overlijden het dossier in handen.
De uitleg van de dienst overlijden is dat de woning niet direct werdt leeggehaald en er geen erfgenamen zich aangeboden hebben.....
Terwijl wij 1 maand na zijn dood de woning ontruimd hebben en gepoetst met een speciale kuisploeg.
Ons vader is levensloos aangetroffen en er is politie moeten komen om de deuren in de stampen, de dame die hem af en toe hielp zei dat er geen kinderen waren (misschien daarom dat er een procureur in t spel kwam)
Dit is 1 maand na het overlijden dat die procureur een curator en een advocate aangesteld heeft.

Mijn notaris gaat maandag bellen met die advocate en uitleg vragen.

Wij begrijpen niet goed waarom er een curator werdt aangesteld terwijl wij een notaris aangenomen hebben.
Nu gaat de notaris dit stopzetten via die advocate.

Zal dit alles rekken? We waren nu net alles aan het afronden, mijn broer heeft zelfs al de levensverzekering uitbetaald gekregen (T21)en een achternicht ook.
Omdat ik geen goed contact had met mijn vader heeft hij dit voor mij niet gedaan.

Wie gaf dan de opdracht hen al uit te betalen? De notaris zei dat de gelden doorgestort werden eerst op zijn en dan op de erfgenamen doorgestort.

Nu is er nog een deel van de nalatenschap waar we beiden recht op hebben maar deze wil de bank niet lossen zolang die curator erop zit!

En ook wie draait er financieel voor op voor deze fout? De Procureur?

Pfff vermoeiend. Weet iemand wat raad aub?

Bedankt!

basejumper
Berichten: 4647
Locatie: Diest

#6 , 09 mei 2018 22:06

Beste

Het is evident dat de bank zelf geen beslissing neemt (uitbetaling doet) als er gerechtelijke instanties het dossier beheren. De bank is in deze hoogstens de bewaarder van de tegoeden die uitvoert wat gerecht/curator/notaris opdraagt. Als u schade kan aantonen zal u die moeten verhalen op de volgens u verantwoordelijke.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wanton
Berichten: 9898
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 11 mei 2018 18:52

De uitbetaling van Tak 21 staat los van de banktegoeden als dusdanig. Daar moeten de andere erfgenamen niet hun akkoord geven.
Maar u zegt dat uw broer en een nicht een TAK21 hebben uitbetaald gekregen, en jij niet.
Hiertegen kan jij bezwaar indienen, via de notaris. Volgens een arrest van het Grondwettelijk Hof dd 26 juni 2008 moeten de inlegbedragen meegeteld worden bij de fictieve massa van de nalatenschap. Deze sommen moeten dus niet gezien worden als een verzekering maar als een spaartegoed. Op deze manier zou men iemand kunnen onterven.
Stel uw vader had een vermogen van 100.000 €. Hij maakt 2 Tak21-rekening van 45.000 € elk, ten gunste van uw broer en uw nicht. U deelt mee in de erfenis van enkele duizend euro, na betaling van alle kosten.
Confronteer die notaris hiermee als hij die bedragen heeft doorgestort.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”