vruchtgebruik

DetaeyeAlfred
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

vruchtgebruik

#1 , 06 mei 2018 09:01

Mijn man is overleden wij hadden samen een huis wij hebben 2 kinderen na het overlijden schenk ik het huis aan mijn kinderen maar ik heb het vruchtgebruik.
Kan ik dat nog ongedaan maken en het huis verkopen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 06 mei 2018 09:28

Je kan het huis nog verkopen. Als je kinderen niet akkoord gaan kan je de gewongen verkoop via de rechtbank afdwingen. Jij krijgt van de verkoop de waarde van het vruchtgebruik en de kinderen de waarde van de blote eigendom (als ze samen de volle blote eigendom hebben)

Als je wettelijk getrouwd was en er was geen testament dan erfden uw kinderen elk 1/4e blote eigendom en had jij nog 1/2e blote eigendom en het vruchtgebruik. Is uw helft blote eigendom per notariële akte aan de kinderen geschonken?

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 06 mei 2018 20:12

"Kan ik dat nog ongedaan maken en het huis verkopen."

Neen u kunt de schenking niet ongedaan maken.
U kunt wel eisen dat de blote eigenaars uw vruchtgebruik afkopen.

Alleszins kunt u de klok niet terugdraaien.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 07 mei 2018 13:56

In overleg met de kinderen kunnen jullie allen samen het huis verkopen, eventueel aan één van hen. Jijzelf zal echter maar de tegenwaarde van het vruchtgebruik ontvangen. Hoeveel dit is hangt af van uw leeftijd.
Even meegeven : de schenking die je hebt gedaan is een vorm van vrijwillige verarming. Dat betekent dat, als u ooit in een rusthuis terecht komt en steun nodig heeft, het OCMW nooit zal tussen beide komen om de kosten bij te leggen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”