Kan men in kluis van een overleden in met de code en sleutel?

Matik
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kan men in kluis van een overleden in met de code en sleutel?

#1 , 05 mei 2018 17:05

Mijn vader is 5jaar overleden dus ik ben erfgenaam van mijn nonkel(dooppeter) die vorige week onverwacht overleden is en mijn tante (zuster van mijn vader en nonkel) wist dat hij een kluisje had bij de bank en zij heeft zitten zoeken achter de sleutel in zijn huis samen met mijn broer en hebben die sleutel gevonden blijkt dat ze gezegt heeft tegen mijn broer van dit te verzwijgen, nu heeft zij die sleutel en mischien ook de code (weten we niet) en zal ze waarschijnlijk naar de bank zo rap mogelijk gaan, maar mag dit zonder enige verwittiging aan de andere erfgenamen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 mei 2018 17:21

Ze zal daar niet zomaar binnen kunnen zonder te vragen aan de loketbediende en die zal de ID kaart willen zien, en dat noteren in een register met datum en tijdstip.
Mogelijks is de bank al op de hoogte van het overlijden, en zal ze geen toegang meer krijgen tot de kluizenzaal.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 05 mei 2018 18:03

De bank zal al niemand toelaten die geen toegangskaart heeft. Als een volmachtdrager toegang vraagt, wordt dat idd in een register genoteerd. Het kan dus gecontroleerd worden. Het heeft tegenwoordig weinig zin zo iets te proberen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Matik
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 mei 2018 18:27

Danku voor de reacties! Stelt me al wat gerust want blijkbaar is geld bij sommige belangrijker dan mensenlevens

bosprocureur
Berichten: 6857

#5 , 05 mei 2018 18:58

En wat als die lieve tante ook een kluis heeft bij hetzelfde agentschap ?

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#6 , 06 mei 2018 10:58

Beste

Zodra de bank op de hoogte is van het overlijden wordt een kluis ook geblokkeerd door een extra slot van de bank zelf. Dus ook met sleutel en code kan men niet meer in de kluis zonder tussenkomst van een bankmedewerker die eerst het slot van de bank verwijdert.
Belangrijk is hier dat de bank op de hoogte moet zijn van het overlijden! Contacteer dus het kantoor en vraag of zij al op de hoogte zijn van het overlijden. Zo net : bezorg zo snel mogelijk een bewijs van overlijden aan het kantoor.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.


Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”