Vruchtgebruik en kosten

Mickymouseke
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Vruchtgebruik en kosten

#1 , 26 apr 2018 21:47

Ik heb 3 eigendommen waarvan 1 in Spanje .als ik nu zou trouwen met een huwelijkscontract , waarbij ik mijn huis in Spanje schenk aan mijn broer en partner vruchtgebruik geef .(wij hebben en willen geen kinderen ) .moet mijn partner hier dan op betalen bij mijn overlijden ?

Ik heb al wat opgezocht op internet , maar ik vind het een moeilijke materie ...
Mijn broer moet schenkingsrechten betalen , wat moet de vruchtgebruiker betalen ?

Alvast bedankt voor uw antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 27 apr 2018 21:42

Met een huwelijkscontract kun je geen huis schenken aan uw broer.
Dat is enkel een contract tussen uzelf en de persoon waarmee u huwt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 28 apr 2018 00:53

Ik meen te begrijpen dat u uw broer een huis geeft, maar het vruchtgebruik aan uw partner.
Indien u dat doet in één (schenkings)akte, moeten er schenkingsrechten op de waarde van het VG betaald worden op die moment. Indien u het VG behoudt en zij dat maar krijgt na uw overlijden, zal zij successierechten moeten betalen.
Het is enkel wat e partner erft van de gezinswoning dat vrij is van erfbelasting.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Mickymouseke
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 apr 2018 23:18

Nu ik het herlees is het idd war verwarrend opgesteld, mijn excuses

De bedoeling is dat ik de fiscus een beetje voor ben .maw....ik wil dat mijn broer alles krijgt , maar liefst voor mijn overlijden, zodat hij geen 50% (of was het nu 55%) erfenisrechten moet betalen.

Tegelijk wil ik dat mijn partner in het huis in Spanje kan blijven wonen tot zijn dood.
De vraag is dus , als ik schenk aan mijn broer voor mijn overlijden, dan moet mijn broer schenkingsrecht betalen
Maar moet mijn partner dan ook betalen op dat vruchtgebruik ?

Dank u vd verduidelijking

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”