elkaars kinderen adopteren ?

Marijkealleen
Topic Starter
Berichten: 180

elkaars kinderen adopteren ?

#1 , 26 apr 2018 16:13

Wij zijn een samengesteld gezin, ieder 2 kinderen, dus 4 in totaal. We hebben 2 huizen die allebei eigendom zijn van mij en mijn tweede echtgenoot. (woonhuis + vakantiehuis) Mijn echtgenoot heeft zijn erfenis volledig verdeeld onder zijn 2 kinderen toen deze gingen apart wonen. Mijn ouders leven gelukkig nog, dus die erfenis gaat ooit in de toekomst komen. Mijn echtgenoot wil nu dat we elkaars kinderen adopteren zodat er geen disputen zijn als wij eenmaal overlijden : elk kind erft dan 1/4 van alle eigendommen telkens iemand van ons beiden overlijdt. Tot zover vind ik dit allemaal prima. Maar wat met de erfenis van mijn ouders ? Ik wil dat die naar mijn 2 kinderen gaat, zoals die van mijn echtgenoot naar zijn kinderen is gegaan. Als ik dan zijn kinderen adopteer wordt ook mijn erfenis volgens mij in 4 verdeeld of heb ik het mis ? De relatie onderling is prima, maar ik wil het wel eerlijk houden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 26 apr 2018 17:42

Maar wat een vreemd voorstel? waarom niet gewoon alles laten zoals het is; als ik het goed begrijp zijn er 2 woningen in gezamenlijk bezit van A en B: de geldwaarde daarvan kan toch perfect in 2 en dan nog eens in 2 (want elke partner heeft 2 eigen kinderen)? En dan de eigen erfenissen van elke partner (van hun eigen ouders) als die erfenis er aankomt is dat persoonlijke eigendom van A of B. Het enige wat jij zou moeten doen (omdat je erfenis nog niet is opengevallen) is, wanneer je erft je kapitaal op een aparte rekening zetten met de duidelijke omschrijving: kapitaal erfenis ouders. Dan is het duidelijk dat dit tot je persoonlijke eigendom behoort en dan versmelt het niet met de gemeenschappelijke gelden. Na jou erven enkel jouw kinderen dan dit kapitaal (want jouw persoonlijke eigendom) Het verhaal van jouw echtgenoot klopt niet (mijns insziens) want zoals ik meen te begrijpen, heeft jouw echtgenoot zijn erfenis (van zijn ouders) al verdeeld onder zijn kinderen£. Dan zou dit betekenen dat in zijn scenario jouw erfenis (van jouw ouders) verdeeld wordt onder alle kinderen (ook de zijne) lijkt me érg nadelig voor julliie.

Marijkealleen
Topic Starter
Berichten: 180

#3 , 27 apr 2018 09:57

Bedankt Eylis, dat dacht ik eigenlijk ook al. Ik denk dat ik gewoon mijn erfenis weiger, zodat die rechtstreeks naar mijn 2 kinderen gaat bij overlijden van mijn ouders. Dan is alles in evenwicht.
Die adoptie hoeft voor mij ook niet. Dat maakt alles maar ingewikkeld. Bedankt !

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”