Erfenis verdwenen

1Paul
Topic Starter
Berichten: 10

Erfenis verdwenen

#1 , 25 apr 2018 22:31

Ons moeder is onlangs op 88 jarige leeftijd thuis overleden. Ze was al enige tijd ziek maar haar overlijden heeft nog iedereen in snelheid genomen. Mijn zus was aanwezig toen ze stierf ikzelf ben pas uren later op de hoogte gebracht.
Ons ma heeft haar spaarrekening het laatste half jaar wel in enkele schijven leeg gemaakt voor een totaal van 100.000€. Het was haar bedoeling om het onder ons de drie kinderen te verdelen aangezien mijn zuster niks officieel kan erven door haar vele schulden.
Nu blijkt dat alle geld is verdwenen alsook alle juwelen enfin alles van enige waarde is weg. Mijn zus ontkent alles maar begint ondertussen wel dingen te doen waar ze normaal gezien geen geld voor heeft want ze zit financieel aan de grond. Is daar voor mij en mijn broer nog iets tegen te ondernemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 26 apr 2018 01:03

klacht indienen bij de politie

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 26 apr 2018 14:27

Had er iemand een volmacht op de rekening?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

1Paul
Topic Starter
Berichten: 10

#4 , 28 apr 2018 00:37

Nee niemand anders had een volmacht hier gaat wettelijk niks aan te doen zijn vrees ik.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 28 apr 2018 09:19

Je kan aan de volmachthouder vragen om de opnames van de rekening gedurende de laatste 3 jaar te verantwoorden.
Na een klacht bij politie kan die dat onderzoeken.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 apr 2018 11:26

Notaris laten aanstellen voor de boedelbeschrijving met eedaflegging. Daarna kan je indien nodig klacht voor meineed neerleggen.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 28 apr 2018 13:01

Aangezien er geen volmachthouder was en de overledene het geld zelf heeft afgehaald valt er niets meer te verdelen aangezien in dat geval het geld in het niets is verdwenen.
Maar indien het geld niet werd afgehaald maar overgeschreven naar de rekening van 1 kind dan is het bewijs geleverd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 apr 2018 15:23

De kinderen die een schenking ontvingen moeten dit aangeven bij de boedelbeschrijving.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 28 apr 2018 15:50

De slaagkans van een boedelbeschrijving zal in dit geval grotendeels afhangen van de mate waarin de mogelijke bevoordeelde daardoor onzeker en bang wordt.
Aangezien het geld werd afgehaald door de erflater kan hij het aan eender wie gegeven hebben of zelfs vernietigd (indien hij niet wilde dat iemand het erfde).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

1Paul
Topic Starter
Berichten: 10

#10 , 22 mei 2018 11:16

Alle activa zo hadden wij begrepen moeten binnen de 4 maanden worden aangegeven maar als wij dit zouden doen riskeren we dan niet om successierechten te moeten betalen op iets wat we niet gekregen hebben.De beide spaarrekening ongeveer 90.000€ dat verdwenen is zijn enkele weken voor haar overlijden afgesloten de notaris van dienst maakt zich daar helemaal niet druk over. Voor hem is de gewone bankrekening waar na aftrek van alle kosten nog een 4000€ op staat voldoende en over de rest praat hij niet.
Als wij deze rekeningen niet mee zouden aangeven kunnen wij dan nog wel een procedure via het gerecht beginnen?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 mei 2018 11:28

Alle activa zo hadden wij begrepen moeten binnen de 4 maanden worden aangegeven maar als wij dit zouden doen riskeren we dan niet om successierechten te moeten betalen op iets wat we niet gekregen hebben.
Tuurlijk niet. Als de spaarrekeningen op tijdstip van overlijden leeg waren, dan valt er geen spaargeld te erven, en op geld dat jet NIET erft, moet je uiteraard geen successierechten betalen.
De beide spaarrekening ongeveer 90.000€ dat verdwenen is zijn enkele weken voor haar overlijden afgesloten de notaris van dienst maakt zich daar helemaal niet druk over. Voor hem is de gewone bankrekening waar na aftrek van alle kosten nog een 4000€ op staat voldoende en over de rest praat hij niet.
De notaris heeft ook geen uitstaans met wat de persoon die overleden is VOOR zijn overlijden nog gedaan zou hebben. Dus het is normaal dat hij zich enkel bezig houdt met de bestaande rekeningen. Als u vermoed dat er met die spaarrekeningen iets gebeurd is dat niet kosjer is, zal u zelf initiatief moeten nemen. De notaris kan hier weinig voor u doen.
Als wij deze rekeningen niet mee zouden aangeven kunnen wij dan nog wel een procedure via het gerecht beginnen?
U zegt dat die spaarrekeningen afgesloten waren 4 weken voor het overlijden? In dat geval kan u die rekeningen helemaal niet aangeven, aangezien ze geen deel uitmaken van de erfenis. Op datum van overlijden bestonden die rekeningen immers niet meer.

Wat u kan doen, is klacht neerleggen wegens misbruik van vertrouwen of iets dergelijks, indien u vermoed dat iemand anders dan uw moeder de rekeningen leeggehaald heeft en afgesloten. Als dit geld zou kunnen gerecupereerd worden, zal het alsnog als erfenis bekeken worden en zal u er successierechten moeten op betalen.

Maar zoals hierboven gezegd: als het geld cash afgehaald werd en verdwenen is, zal het moeilijk zijn één en ander te bewijzen. Maar om te beginnen: naar de politie gaan.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 22 mei 2018 11:56

Alle schenkingen binnen de 3 jaar voor het overlijden moeten worden aangegeven!
Zelf indien men niet weet waar het geld naartoe is gegaan zullen de erfgenamen toch belast worden.
Het is niet omdat de rekening niet meer bestaat dat men het niet moet aangeven.
Indien de Vlaamse belastingdienst tijdens de controle hier op stuit zal er ook nog een boete betaald moeten worden.
Het is dus niet zo simpel als men hier laat uitschijnen.
Uiteraard is dit niet de verantwoordelijkheid van de notaris want die wordt niet geacht een bankonderzoek te doen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 mei 2018 12:36

Er is nergens sprake van een schenking. Er is enkel sprake van een spaarrekening die 4 weken voor het overlijden leeg en afgesloten was. Waar het geld naartoe is weet niemand. Het zal aan de Vlaamse belastingsdienst zijn om te proberen bewijzen dat dit geld geschonken geweest is, en ook aan wie, voor ze een boete kan opleggen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#14 , 23 mei 2018 20:10

De fiscus zal moeten bewijzen dat het geld er was binnen de drie jaar voor het overlijden. Daar zijn hun mogelijkheden beperkt maar dan wel effectief.
Waar halen zij hun info : verkopen van OG, uitbetaling verzekeringen, ontvangen erfenissen, andere aangiftes nalatenschap (vb. van de partner).
Als het geld van moeder vb. afkomstig is van een verkoop, wordt dat bedrag verondersteld aanwezig te zijn. En zal er moeten op betaald worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 23 mei 2018 20:57

+ er is al jaren geen bankgeheim meer in België!
Als het geld er was en er niet meer is zonder verklaring zal de fiscus belasten. De fiscus kan gewoon de bankuittreksels opvragen.
Er moet geen formele schenking gebeurd zijn zoals Tom VDJ verkeerdelijk vermeld heeft.
Anders zou men kunnen schenken zonder het een schenking te noemen!
Dat werd ook al aangegeven door Wanton.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”