berekening erfenis

Sa9T53
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

berekening erfenis

#1 , 24 apr 2018 15:23

Geachte , ik zelf en mijn zuster hebben in 2008 een onroerend goed geschonken gekregen van onze ouders met gelijke waarde.
Ondertussen is mijn vader al 5 jaar overleden. Mijn moeder zit al 3 jaar in een rusthuis en zal het einde van het jaar niet halen.
Mijn geschonken onroerend goed is het huis van mijn moeder dat al 3 jaar leegstaat en aan het vervallen is.
In de schenkingsakte staat ; De schenkers verklaren bij deze onherroepelijk gifte onder levenden te doen ,
als voorschot op hun toekomstige nalatenschappen maar met vrijstelling van inbreng in natura.
Wil dit zeggen op de dag van overlijden , de onroerende goederen geschat worden in waarde op de dag van overlijden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 24 apr 2018 16:03

Tenzij uw moeder nog het vruchtgebruik bezit op die woning, is die geheel en volledig van u. U zou er moeten kunnen over beschikken. Normaal wordt de waarde bepaald bij overlijden van de schenker om te vergelijken tussen de diverse begunstigden. Maar als jullie 10 geleden akkoord waren, mag er geen probleem zijn.
Als u dus volle eigenaar bent, staat het u vrij de woning vb. nu te verkopen. Vrijstelling van inbreng in natura : er kan vergelijking zijn, maar het huis zelf blijft buiten schot.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”