hulp en bijdrageverplichting binnen huwelijk

paqué
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

hulp en bijdrageverplichting binnen huwelijk

#1 , 19 apr 2018 14:35

Graag een vraag ivm de hulp en bijdrageverplichting tussen echtgenoten (art 213BW en art 221 BW):
concrete situatie: bejaarde echtgenoten, waarvan man verlamd is en thuis verzorgd wil worden en zijn vrouw wil haar man graag thuis verzorgen, maar is daar fysisch niet meer toe in staat. Beide echtgenoten vragen hun dochter deze zware zorgtaak op zich te nemen, en vergoeden de dochter hiervoor bij leven (billijke vergoeding - geen 'vermomde schenking'). Echtgenoten zijn gehuwd met scheiding van goederen en beide echtgenoten hebben ieder een spaarrekening met ongeveer hetzelfde bedrag.
Na overlijden claimt de zoon de aan de dochter betaalde zorgvergoeding, betaald door de man (zijn vader) terug, gezien er niets schriftelijk werd vastgelegd. Hij stelt dat er niet wordt bewezen dat vader deze overeenkomst had gesloten met zijn dochter. De echtgenote betaalde de verzorging met geld van de rekening van haar man en van haarzelf. De spaarrekening van de man werd volledig besteed aan zijn verzorging en ook zo goed als de volledige spaarrekening van de echtgenote. ( quasi dezelfde grootte orde). De zoon stelt dat zijn moeder niet kon beslissen over de besteding van de spaargelden van vader. De spaargelden van vader moeten volledig terug in de nalatenschap van vader komen en moeder kon alleen beschikken over de gelden, die zij uit de nalatenschap van haar echtgenoot verkreeg (blote eigendom + deel vruchtgebruik/ er was geen onroerend goed). De spaarrekening van vader(verminderd met zijn begrafeniskosten) is aldus een schuld van moeder aan de nalatenschap van haar echtgenoot. Gezien moeder over het geld, dat in de erfenis van de kind(eren) zou moeten gekomen zijn, 'ten onrechte' heeft beschikt dient zij dit terug te betalen aan de kinderen + interest.
Motivatie is dus: moeder kon niet beschikken over de spaargelden van vader (die dus 'onaangetast' hadden moeten blijven) en moeder had ook het deel, betaald voor rekening van de echtgenoot zelf, naast wat ze van haar eigen spaargeld betaalde, (lees dus de volledige verzorgingsschuld) op zich moeten nemen op grond van de 'hulp en bijdrageplicht' binnen het huwelijk.

Mij lijkt het wel erg straf dat moeder, op grond van art 213BW en 221BW, volledig, alleen, de kosten voor de verzorging op zich zou moeten nemen, daar waar de echtgenoot zelf spaargelden heeft, die dan niet benut zouden moeten worden en naar de nalatenschap gaan?
Daar waar ik van mening was dat, gezien de scheiding van goederen, de vrouw het recht had om het bedrag dat zij van haar spaargelden heeft besteed aan de verzorging van haar man, als schuld kon inbrengen via de nalatenschap van haar man, denk ik nu dat dat mogelijk wel een foutieve visie is, gezien art 213 BW, maar dan kan zij m.i. toch hooguit voor de helft van de verzorging moeten tussenkomen en ook de man voor de helft (gezien hun spaarrekeningen quasi gelijk waren), bijgevolg 'naar ieders draagkracht'?

Heeft de zoon gelijk dat de spaargelden van de vader, voor wat het erfdeel van de kinderen betreft en in blote eigendom, + interest terug in de nalatenschap van vader moeten komen (na aftrek van begrafeniskosten), dus als een schuld van de vrouw aan de man?
Indien mogelijk graag info m.b.t. deze voor mij zeer bizarre, reële situatie...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 19 apr 2018 19:45

Bij scheiding van goederen dient iedere partner eerst zijn eigen vermogen te gebruiken voor zijn verzorging.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 19 apr 2018 19:53

Aangezien het geld van vader werd gebruikt voor zijn eigen uitgaven en verzorging hoeft er niets terug ingebracht te worden. Dat is nu juist het principe van scheiding van goederen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 19 apr 2018 20:15

Als de man wilsbekwaam was doet hij met zijn geld wat hij wil.
(Had beter op papier gestaan).
Moeder kan na overlijden beschikken over ...bij leven besliste ieder voor zich.
Trouwens vermoedelijk kunnen de kosten toch bewezen worden.

paqué
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 apr 2018 09:55

Gezien de zoon pas na het overlijden van vader zei niet akkoord te zijn met de zorgvergoeding voor zijn vader, en moeder vreesde dat alles zou moeten terugbetaald worden door de dochter, had zij 'de schuld op zich genomen' en een schuldbekentenis geschreven. Indien zoon eiste dat er moest terugbetaald worden, dan zou de schuldbekentenis uitwerking krijgen. Dat is dus ook gebeurd. Dochter moet niet terugbetalen, want ze wordt betaald door de schuldbekentenis van moeder, dus geschreven nà overlijden van vader. Notaris volgt zoon en stelt nu in zijn staat V&V dat moeder ten onrechte over de spaarcenten van haar echtgenoot heeft beschikt (nalatenschap van vader werd destijds niet verdeeld omdat er niets meer was) om een deel van de verzorging te betalen (de spaarcenten van vader waren onvoldoende en moeder heeft een zelfde grootte orde bijgepast met eigen spaargelden). Notaris en zoon stellen nu dus dat de spaargelden van vader, waar moeder 'ten onrechte' over heeft beschikt na zijn overlijden, door haar moeten terugbetaald worden + interest dd. 1999 en opgenomen in het passief van haar nalatenschap, als schuld aan de kinderen. (Moeder heeft dus een deel van de boedel van vader willen vervreemden en dat wordt nu verhinderd door de gezamelijke werking van art 883BW en art 1561 Ger W - dus terugwerkende kracht van de verdeling en interesten).
Moeder zou volgens hen dus de héle verzorging van haar echtgenoot moeten betalen, en stellen bovendien als grond de verplichting tot hulp en bijstand tussen de echtgenoten in het huwelijk of een natuurlijke verbintenis. Mijn advocaat zegt dat de notaris het wel zal weten, dus dat het wel correct zal zijn wat hij zegt.... ???
Ik begrijp uit art 213BW dat BEIDE echtgenoten, naar verhouding van hun vermogen, dienen bij te dragen in de lasten van de gemeenschap. Dus m.i. moet moeder in casu maximum de helft bijdragen, gezien haar echtgenoot zelf over spaarcenten beschikte? Dus m.i. kan er van die 'terugbetaling + interest' van de spaarcenten van vader toch geen sprake zijn? De realiteit zou dan zijn: moeder betaalde de héle verzorging van haar echtgenoot + moet dus de spaarcenten van echtgenoot terugbetalen + wettelijke interest dd 1999 (interesten zijn nu bijna even hoog als de spaarcenten van vader) + de kinderen erven die spaarcenten nu nog van vader. De vader moet zijn eigen verzorging niet betalen (dus zelfs niet minsten ten belope van zijn eigen gelden), zijn spaargelden worden dus niet gebruikt voor zijn verzorging maar wel om de kinderen een erfenis te geven en zijn vrouw betaalt alles + 'boete'... Dit is toch te gek voor woorden, lijkt mij ??
Maar stel dat ik 213 BW kan inroepen, zou dat opwegen tegen art 883BW en 1561 Ger W...?...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”