Internet bankieren

EddyB1958
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Internet bankieren

#1 , 18 apr 2018 09:41

Mijn zuster en schoonbroer beheren al jaren de rekening van mijn moeder,via het internet.
Mijn zuster en ik hebben na de dood van ons vader,samen met ons moeder volmachtpapieren getekend,maar ik heb nooit of nimmer inzicht gehad in mijn moeders financiële toestand.
Kan ik ofwel dat internetbankieren laten stoppen,of inzicht in de rekening van mijn moeder opeisen.

Groetjes

Eddy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 apr 2018 11:05

Je kan vragen aan de bank dat je toegang hebt tot de bankgegevens van uw moeder, zonder er evenwel bewerkingen op uit te voeren. Daarmee kan je controle uitoefenen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 apr 2018 16:54

Als jij ook een volmacht hebt op de rekening van de moeder, mag jij evenveel als uw zuster. Ga naar de bank en vraag dat zij het nodige doen zodat ook jij via e-banking de rekening van uw moeder kan opvolgens.

Ik zie niet goed in waarom je de e-banking van uw zus zou laten stopzetten? Zij heeft immers ook een volmacht, en dus het recht om via e-banking de rekening te beheren. Net zoals ook jij dit recht hebt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

EddyB1958
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 apr 2018 17:46

Mijn zuster heeft mijn moeder een internetbankieren contact aangesmeerd.
Normaal gezien,heb ik evenveel recht om inzicht te krijgen in de bankrekening van mijn moeder, maar mijn zuster heeft de bankkaart...
En mijn schoonbroer beheert als het ware,de rekening al 10 jaren.
Ik heb wel in de bank vandaag eventjes naar de rekening kunnen kijken,en vraag me af gezien de vele overschrijvingen tussen de rekening van mijn moeder en die van zus en schoonbroer,of ik geen recht heb op te weten,wat er met dat geld gebeurt.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 18 apr 2018 18:08

Uiteraard daarom moet u ook een bankkaart vragen en internetbankieren installeren.
U kan bij de bank de laatste 10 jaar aan bankafschriften opvragen (veel te zien via internet - de rest via betaling)

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 18 apr 2018 19:53

Waarom moet er geld worden overgeschreven van uw moeder haar rekening naar die van uw zuster? Kan uw zuster de rekeningen van uw moeder niet beter rechtstreeks betalen vanuit de rekening van uw moeder. Is dus een overschrijving minder en dus ook minder kans op vergissingen.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#7 , 18 apr 2018 21:43

Beste

TS heeft geen bankkaart nodig....
Ik heb uiteraard geen zicht of haar bank en die van de moeder dezelfde is. Alsdan volstaat een 'consultatievolmacht' waardoor de rekening van de moeder in de lijst te raadplegen rekeningen komt van TS haar eigen internetbankingcontract. Toch ook wel op te merken dat het niet aan TS is om dat aan te vragen. Tot nader order is het de rekeninghouder die beslist wie en welke volmacht verleend wordt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

EddyB1958
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 apr 2018 08:41

De rekening en spaarrekening
zijn bij dezelfde bank.
Mijn zuster en ik hebben een volmacht met speciale clausule,dat we beiden moeten akkoord gaan.
Maar in het internetbankieren heb ik nooit inzicht gehad tot gisteren in het bankkantoor.
Het internetbankieren wordt uitgevoerd door mijn schoonbroer.
En het is vooral voor de ronde sommen,die overgeschreven worden tussen de rekening van mijn moeder en die van mijn zuster/schoonbroer,dat ik meer uitleg wil.
Misschien kan ik best contact opnemen met het justitiehuis,zoals ik in de brochure van het vredegerecht heb gelezen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 apr 2018 09:51

Mijn zuster en ik hebben een volmacht met speciale clausule,dat we beiden moeten akkoord gaan.
Dus uw zuster houdt zich niet aan die clausule? Aangezien er verrichtingen gebeurd zijn waar u niets van afweet.

Ik zou uw zuster eens op die clausule wijzen en eisen dat ze deze respecteert. Vraag aan de bank of dit via ebanking zou kunnen afgedwongen worden. Indien niet, moet er samen met de bank naar een oplossing gezocht worden zodat er geen enkele verrichting meer kan gebeuren, zonder dat jullie beiden jullie goedkeuring geven.
Misschien kan ik best contact opnemen met het justitiehuis,zoals ik in de brochure van het vredegerecht heb gelezen.
Da's geen slecht idee.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#10 , 23 apr 2018 23:07

Beste

'Een clausule waardoor we beiden moeten optreden'. Als dit effectief zo is kan men deze rekeningen niet via internetbankieren beheren, gezien de noodzaak van twee handtekeningen. Dus het lijkt me dat die clausule NIET aanwezig is. Bevraag dat bij de bank. En inderdaad : als u er samen niet uitkomt best justitiehuis raadplegen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”