Verkopen of verhuren

EddyB1958
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Verkopen of verhuren

#1 , 18 apr 2018 09:32

Na het heengaan van mijn vader in 2000,werden mijn zuster en ik de erfgenamen van het ouderlijk huis.
Mijn moeder behield wel het vruchtgebruik.
Nu is mijn moeder niet meer in staat,om zelfstandig te wonen.
Nu wilt mijn zuster absoluut,het huis verhuren.
De reden daarvoor is dat haar schoonzoon,die klusjesman is,dan op de hof twee garages kan zetten voor zijn bestelwagen en materiaal.
Ik zou willen weten of het beter is te verkopen,dan te verhuren,of andersom.
Als de schoonzoon van mijn zuster die garages mag bouwen,heb ik dan recht op een financiële vergoeding.
En is er een mogelijkheid om mijn erfdeel op te eisen.

Groetjes
Eddy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 apr 2018 09:59

Er is ook nog een derde optie; u verkoopt uw deel aan uw zus.

En informeer alvast eens of er daar wel garages mogen gezet worden (bij de dienst stedenbouw), anders zit u straks met een eigendom met bouwovertreding...

Weet ook dat iedere woning die verhuurd wordt moet voldoen aan de Vlaamse Wooncode, die ook stelt dat tegen 2020 het dak moet geïsoleerd zijn en tegen 2023 iedere leefruimte (ook keuken en badkamer dus) moet beschikken over dubbel glas.

EddyB1958
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 apr 2018 10:53

Mijn zus wilt dat niet,heb ik al voorgesteld.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 18 apr 2018 11:09

Je kan ook opeisen om uit onverdeeldheid te treden via de vrederechter

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 apr 2018 16:57

Mijn zus wilt dat niet,heb ik al voorgesteld.
En zoals mava zegt, moet jij niet in onverdeeldheid blijven. Als zij dit niet wil, kan jij perfect de openbare verkoop van de woning eisen via de vrederechter, zodat je jouw deel kan uitbetaald krijgen. Meld je zus dat dit het alternatief zal zijn en kijk hoe ze reageert.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 18 apr 2018 17:22

Als het zorgcentrum meer kost dan pensioen van uw moeder is het misschien aangewezen om te verhuren aan een marktconforme prijs.
En neen gezien moeder nog leeft is de opbrengst voor haar.
Jullie zijn enkel blote eigenaar en kunnen niet bepalen wat er met eigendom gebeurd.
Anders moet eerst uw moeder onder bewind worden geplaatst. Vrederechter toestemming geven tot verkoop en dan openbaar verkocht worden.
Mogelijk loopt uw moeder dan een aantal aanpassingen mis gezien ze nu genoeg geld heeft om kosten te betalen.

Het is dus moeder die beslist of de door de vrederechter aangestelde bewindvoerder.

EddyB1958
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 apr 2018 17:36

En wat is een marktconforme huurprijs?
Het is een oud huis,waarvan het dak voor 2020 moet geïsoleerd worden,en de vensters voor 2023 van dubbel glas voorzien worden.
Mijn voorstel was verkopen,en dan het grootste deel op een rekening,om de bijkomende kosten voor de pleegzorg te betalen.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 18 apr 2018 23:41

Dan zal u de procedures moeten volgen die ik aangegeven heb.
Raadpleeg een notaris of een advocaat die zal hetzelfde vertellen.
Notarissen en immo's en erkende schatters kunnen die prijs bepalen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 apr 2018 10:00

Jullie zijn enkel blote eigenaar en kunnen niet bepalen wat er met eigendom gebeurd.
Anders moet eerst uw moeder onder bewind worden geplaatst.
Goed punt. Gezien de zinsnede dat de moeder niet meer zelfstandig kon wonen, ging ik er vanuit dat er bewindvoering was, maar da's natuurlijk veel te kort door de bocht.

Moeder zal hierin moeten beslissen. Zowel dochter als TS hebben hier geen beslissingsrecht in.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”