Vruchtgebruik

Natjes
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Vruchtgebruik

#1 , 18 apr 2018 00:12

Hallo,

mijn vader is onlangs gestorven, hij woonde samen met een vrouw, maar is niet getrouwd met haar.
Deze vrouw heeft het vruchtgebruik van het huis, kan ik de zoon, bij haar gaan in wonen als naakte eigenaar en moet ik dan huur betalen aan haar?
Mijn moeder is ook al overleden!
En kunnen wij haar huur vragen?
Er is geen bewijs van wettelijk samen wonen, omdat zij anders haar weduwe pension zou verliezen.
Dus zij staat wel gedomicilieerd op hetzelfde adres, maar met een 2 de brievenbus!!
Wij moeten op 02/05/2018, bij de advocaat zijn ivm het vruchtgebruik van deze vrouw.

Dank u.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 18 apr 2018 16:15

Deze vrouw heeft het vruchtgebruik van het huis, kan ik de zoon, bij haar gaan in wonen als naakte eigenaar en moet ik dan huur betalen aan haar?
Zij , en zij alleen, bepaalt wie bij haar inwoont. Als zij toestaat dat u daar komt wonen, moet u inderdaad huur betalen

En kunnen wij haar huur vragen?

Als zij het vruchtgebruik heeft? Natuurlijk niet. Zij kan verhuren, een naakte eigenaar niet.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

eylis
Berichten: 8837

#3 , 18 apr 2018 16:22

Als zij feitelijk samenwoonden, lijkt het me niet mogelijk dat ze vruchtgebruik heeft van de woning waar u nu de (naakte) eigenaar van bent. Een testament waaruit zou blijken dat uw vader aan zijn vriendin het vruchtgebruik heeft gegeven van de woning, overschrijdt waarschijnlijk uw reservatair erfrecht. dus bekijk dit inderdaad met de notaris. als zou blijken dat zij geen recht heeft op dit vruchtgebruik, dan bent u volle eigenaar en dan bepaalt u of u wil verhuren aan haar en aan welke huurprijs.

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 18 apr 2018 16:30

nog ter info: als zou blijken dat deze persoon volledig correct het vructgebruik heeft verworven, maakt u samen een plaatsbeschrijving op om de staat van de woning te bepalen. Lijst u de verzekeringen en belastingen (KI) op die deze vruchtgebruiker jaarlijks zal moeten financieren en bepaalt u de periode/datum voor de jaarlijkse rondgang die u bij wet mag houden om de staat en onderhoud van de woning te controleren. Meldt ook dat de staat van de woning onderhouden moet worden op het niveau van de plaatsbeschrijving die jullie nu zullen opmaken.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 19 apr 2018 19:41

Als ik de uitleg van TS begrijp, zal die vrouw geen vruchtgebruik hebben. Tenzij er een testament is. Vader kan echter maar het VG van een half huis doorgeven.
Wettelijk samenwonen wijzigt niets aan haar pensioen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

icecream69
Berichten: 11
Locatie: St-truiden

#6 , 08 mei 2018 21:41

Mijn vader heeft dus in zijn testament laten opmaken dat zei in het huis mag blijven wonen er was niet het vruchtgebruik aan haar vermeld. Indien er zich grote herstellingen voordoen is dit voor mij bedoeld en de gewone kosten zouden door haar gedaan moeten worden. Ik ben ook op de hoogte gekomen dat tijdens opmaak testament normaal de kinderen aanwezig moeten zijn en ondertekenen. Dit is niet gebeurd en er zijn gewoon 2 getuigen gezocht en die hebben getekend ? Mijn vader heeft ook met 2 andere notarissen dit testament willen opmaken, maar deze weigerde dit te doen . Vindt dit hele gedoe raar

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 08 mei 2018 22:06

Kinderen moeten niet aanwezig zijn bij het opstellen van een testament en het nog minder ondertekenen.
De rest van uw verhaal kan ik niet controleren wegens tegenstrijdigheden in uw uitleg
(zie Wanton).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”