overlijden van mijn papa

franskelly
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

overlijden van mijn papa

#1 , 17 apr 2018 19:53

mijn vader is onlangs overleden (wonende in belgie), nu heeft hij 2 erfgenamen waarvan 1 afstand zal tekenen. De ander niet ik ga het namelijk aanvaarden ongeacht alles samen met mijn man want ik ben in zelzate getrouwd onder wettelijk stelsel. Dit houd in dat alles zowel van mij als mijn man is dus ook mijn erfenis is van hem neem ik aan?
Ik woon op dit moment weer in nederland met mijn man maar heb altijd al willen terug keren naar belgie omdat mijn hele familie daar woont en ik daar eigenlijk ook ben geboren en trouwd. Nu is het zo dat mijn vader ook een appartement gehuurd heeft maar toen alleen woonde, nu wil de huisbaas dat ik mijn man volledig buiten spel zet maar volgens papier is mijn man net zo goed mede erfgenaam door ons huwelijk dus neem aan dat hij net zo veel recht als ik heb om samen in dat appartement te wonen gezien het contract namelijk wel door blijft lopen wat is gebleken uit gesprekken met de huisbaas klopt dit en mag dit?
Daarnaast was mijn vader verzekerd voor onder andere brand nu heb ik overal gelezen dat degene die de erfenis aanvaard ook die contracten zal aanvaarden en verder voort dragen klopt dit?
Daarnaast heeft de huisbaas een clausule in zijn contract staan dat huisdieren enkel in overleg mogen maar bij overlast kan deze beslissing achteraf worden herzien maar hij verbied mij een huisdier mee te nemen op voorhand wegens oude bewoners/huurders kan dit zomaar ? Ze is 1 poes zou nooit wat stuk maken is gesteriliseerd en schoonhouden van alles doen wij wel 4x in de week ik heb haar al 6 jaar en het huurcontract is ook niet van lange termijn (duurt nog maar 8 mnd) dat ik denk oke ik ga haar daarvoor zomaar weg doen. Hoe kan ik dit aanpakken?

De manier waarop die huisbaas het allemaal wil wordt je als een eenzaam persoon opgesloten en lijkt mij niet dat dit zomaar kan gezien er huwelijks rechten zijn en erfrechten. op alle punten zijn belgische wetten van toepassing ook mijn huwlijk is in belgie voltrokken. nederlandse juristen kunnen mij niet helpen zeggen ze kan iemand dat hier wel?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 17 apr 2018 19:59

" maar volgens papier is mijn man net zo goed mede erfgenaam door ons huwelijk"

Vooraleer verder te kunnen antwoorden graag uitleg over dat "papier" waaruit dat zou blijken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

franskelly
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 apr 2018 20:11

" maar volgens papier is mijn man net zo goed mede erfgenaam door ons huwelijk"

Vooraleer verder te kunnen antwoorden graag uitleg over dat "papier" waaruit dat zou blijken.
ik ben getrouwd onder wettelijk gestel of op zijn nederlands gezegt in gemeenschap van goederen alles ieder de helft ook bij erfenis is alles gelijke rechten

Reclame

franskelly
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 apr 2018 20:16

" maar volgens papier is mijn man net zo goed mede erfgenaam door ons huwelijk"

Vooraleer verder te kunnen antwoorden graag uitleg over dat "papier" waaruit dat zou blijken.
ik ben getrouwd onder wettelijk gestel of op zijn nederlands gezegt in gemeenschap van goederen alles ieder de helft ook bij erfenis is alles gelijke rechten dat zijn dingen die op papier staan in de wetten

Fons54
Berichten: 445

#5 , 17 apr 2018 20:17

Wettelijk stelsel betekent NIET gemeenschap van goederen.

Fons54
Berichten: 445

#6 , 17 apr 2018 20:18

Bij wettelijk stelsel is er geen huwelijkscontract. Bij gemeenschap van goederen wel.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 17 apr 2018 20:31

Vroeger was dat gemeenschap van goederen. Later (ik denk mei '76) is de wet veranderd en wordt er gewerkt met drie vermogens. Wat je erft of krijgt is jouw eigendom.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

franskelly
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 apr 2018 20:32

sorry hoor maar als er een contract is is dat een huwelijks contract en trouw je dus onder huwelijkse voorwaarden bij gemeenschap van goederen is een contract er niet

franskelly
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 apr 2018 20:33

maar goed ben onder de belgische wet getrouwd en is wettelijk stelsel. want ik ben in zelzate getrouwd

Fons54
Berichten: 445

#10 , 17 apr 2018 20:34

sorry hoor maar als er een contract is is dat een huwelijks contract en trouw je dus onder huwelijkse voorwaarden bij gemeenschap van goederen is een contract er niet

Als je het beter weet....

Oude Belg
Berichten: 3192

#11 , 17 apr 2018 20:34

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

franskelly
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 apr 2018 20:36

ik ben al eerder gehuwd geweest in nederland en toen kon ik kiezen voor gemeenschap van goederen of huwlijkse voorwaarden met contract via notaris of rechter dus ja ook hierin al ervaring en ook gescheiden

franskelly
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 apr 2018 20:42

maar goed gaat mij om alles over mijn vader me huwelijk is zoals het is alles is van ons beiden want ik verblijf op dit moment nog altijd in nederland met een belgisch huwlijk

franskelly
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#14 , 17 apr 2018 20:43

maar goed gaat mij om alles over mijn vader me huwelijk is zoals het is alles is van ons beiden want ik verblijf op dit moment nog altijd in nederland met een belgisch huwlijk

Oude Belg
Berichten: 3192

#15 , 17 apr 2018 20:43

De Belgische wetgeving was en is anders dan de Nederlandse. Lees de link naar elfri.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”