Wat is de procedure met delingsakte?

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

Wat is de procedure met delingsakte?

#1 , 16 apr 2018 23:11

De aangifte voor de succesie is eindelijk door de notaris opgesteld en opgestuurd.
We wachten dus nu op de rekening van de staat.
De bankrekeningen zijn nog altijd geblokkeerd want de bank wil (volgens de notaris) niet deblokkeren als er niet nog een derde akte word opgemaakt, twee zijn er al, de akte van boedelbeschrijving en de akte van erfopvolging.
Die derde akte zou noemen "delingsakte" een akte die ik samen met mijn kinderen moet ondertekenen in het bijzijn van de notaris en de vrederechter en om het kompleet te maken ook nog een "voogd ad hoc" voor te tekenen in de plaats van mijn minderjarige dochter. Daarvoor hebben we mijn schoonbroer gevraagd of hij dit wil doen, de notaris vond dit zeer goed omdat dit iemand is uit de familie van mijn man.
we krijgen er dus nog een trauma bij nu dat wij allemaal moeten opdraven in het vredegerecht, we begrijpen er niets van.
De 5000€ waarover we mochten beschikken is na 5 maanden zo goed als op, en men heeft ons gewaarschuwd voor ernstige gevolgen als we die som overschrijden en de prijs van al die notarisakten loopt in de duizenden euro's, de succesierechten kunnen elk moment in de brievenbus vallen en ondertussen is het zelfbedieningsfestijn op de geblokkeerde rekeningen door de diensten nalatenschap van de bank, een juist overzicht van wat ik moet betalen is er nog steeds niet en bijna al het liquide geld dat er is moet worden vastgezet voor de kinderen tot ze 18 jaar zijn.
Wat is de procedure met delingsakte en hoe lang duurt zo een procedure?
Hartelijk bedankt voor alles want hier krijgt men tenminste uitleg die ik kan begrijpen,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 apr 2018 12:50

Ondertussen heb ik het artikel 1206 van het wetboek doorgelezen, dit staat in de titel van de aanvraag als referentie, maar ben niet veel wijzer geworden.
Uiteindelijk staat er in deze dure akte veel blabla en op de laatste regel gewoon een simpele berekening en twee gelijke cijfers naast elkaar één voor mijn zoon en één voor mijn dochter meer niet.
Zo veel onnodige kosten voor niets plus een zoveelste beproeving voor de kinderen

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 18 apr 2018 09:03

Alleen dit. De pensioengelden en/of lonen die u heeft ontvangenna het overlijden, moeten u ter beschikking gesteld worden. Die vallen buiten de erfenis nu.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 18 apr 2018 09:07

Deze delingsakte heeft debank nodig om de aanwezige tegoeden teverdelenzoals de notaris en vrederechter dit hebben geregeld. In gewonegevallen isdit een simpele afspraak.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 apr 2018 13:46

De vrederechter geeft vandaag via een brief laten weten dat hij met deze procedure niet akkoord gaat en er is dus geen zitting.
Hij ziet geen belangensconflict dus hij wil een nieuwe aanvraag voor een gewone zitting met een delingsakte zonder voogd ad hoc.
Dus terug opnieuw starten vanaf het begin, terug naar de notaris voor een nieuwe aanvraag te laten opmaken, opnieuw naar de vrederechter, en ondertussen blijven alle banktegoeden geblokkeerd.
Weeral heel veel kosten voor niets, ze gaan zolang met dit spelletje doorgaan tot het geld van de kinderen op is.
Is dat juridisch allemaal wel in orde?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”