wettelijk vermoeden van eigendom

jasmijn_w
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

wettelijk vermoeden van eigendom

#1 , 13 apr 2018 21:21

Mijn vader is in december 2017 overleden.
De aangifte nalatenschap hebben we zelf opgemaakt en ingediend.

In de jaren voor mijn vader stief hebben mijn ouders 3 geldbedragen geërfd (in 2015, 2016 en 2017 door het overlijden van mijn grootouders) voor een totaal van 178770 euro.
In de aangifte zelf heb ik bij eigen vermogen +/-190000 euro ingevuld, zijnde alle lopende rekeningen. Het grootste deel van de ontvangen bedragen in 2015 en 2016 werden belegd in aandelen.

Nu krijg ik een bericht van de overheid met de melding dat mijn 'aangegeven' vermogen niet overeenstemt met 'hun' gegevens, zijnde de erfenissen. We krijgen slechts 2 weken om op de vragen te antwoorden, terwijl ik de aangifte al een maand heb ingediend.
Erfrecht al goed en wel, maar voor iemand die net zijn vader/ man (in naam van mijn moeder) heeft verloren, is het uitpluisen van persoonlijke rekeningen niet echt aangenaam. Iedereen heeft het recht om te leven en te doen met zijn geld wat hij wil, mijn vader heeft er spijtig genoeg niet van kunnen genieten en nu wil de overheid zich nog eens moeien :evil: .

Nu heb ik een aantal vragen:
1. Moest ik deze erfenissen (van 2015-2016-2017) in de aangifte vermeld hebben?
2. Uiteindelijk heb ik meer aangegeven dat de 'gegevens' van de overheid dus hoef ik toch niet vermoeden van eigendom aan te tonen?
3. Hoe moet ik nu in hemelsnaam aantonen waarvoor het geld gebruikt werd?
4. Wat gebeurt er als we vermoeden van eigendom niet kunnen aantonen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 apr 2018 08:57

Ga gewoon eens langs op het kantoor van de fiscus. Zij helpen u wel met plezier verder. Hebben ze destijds met het overlijden van mijn moeder ook gedaan. Vader was reeds 15 jaar doordien overleden. De meeste bedragen hebben ze toch al in hun dossiers.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”