Ouderlijk huis gekocht

NauCa
Topic Starter
Berichten: 29

Ouderlijk huis gekocht

#1 , 13 apr 2018 10:51

Een paar jaar geleden hebben mijn vader en zijn echtgenote (niet mijn moeder) hier heel hun hebben en houden verkocht en zijn zij buiten de eu gaan wonen. Mijn vader was de enige eigenaar van het huis.

Mijn echtgenoot en ik hebben toen het huis van mijn vader gekocht en daarvoor iets minder dan de geschatte waarde betaald.

Verkoop is helemaal officieël gegaan. Huis werd geschat op 170.000 euro en wij hebben 165.000 betaald. Wij willen binnenkort gaan verbouwen en de buurt is hier aan heropwaarderen dus op termijn zal het huis meer waard zijn dan wat er geschat werd.

Kunnen mijn broer en zus nog aanspraak maken op een deel van ons huis als mijn vader zou komen te overlijden? Of op een deel van de meerwaarde?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 13 apr 2018 12:01

Bij het komende overlijden van uw vader is deze geen eigenaar meer van wat vroeger zijn huis was.

“Art.1109.Geen toestemming is geldig, indien zij alleen door dwaling is gegeven, door geweld afgeperst of door bedrog verkregen.”(Burgerlijk Wetboek=BW)

Tenzij uw broer en/of zus bewijzen dat uw vaders toestemming met de verkoop van zijn huis aan u ongeldig was kunnen zij die verkoop niet aanvechten
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”