testament met goede doelen

loenie2004
Topic Starter
Berichten: 27

testament met goede doelen

#1 , 12 apr 2018 10:58

korte schets:
nonkel maakt testament op met duo legaat ( is zopas overleden)
hij schenkt
1/4 aan goed doel
1/4 broer
1/4 zus
1/4 aan neef

Intussen is de zus vooroverleden. in het testament staat dat bij vooroverlijden het deel aanwast bij de familieleden.
Vermits het om een bedrag van 300.000 euro gaat zal het goede doel weigeren omdat ze meer moeten betalen dan ze krijgen.

Wij de familieleden hebben nu een voorstel gedaan om deel van de zus ook te delen met het goede doel.
Op deze manier houdt het goede doel er wel iets aan over en wij krijgen ook meer netto in handen.
Notarieel jurist zegt dat ze die vraag nog nooit gehad heeft.
Onze redenering is de volgende : nonkel wou dat goed deel iets kreeg.
Zoals testament opgesteld is lukt dat niet.
graag jullie mening

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
loenie2004
Topic Starter
Berichten: 27

#2 , 12 apr 2018 11:06

Nog vergeten te vermelden de vooroverleden zus was ongehuwd en kinderloos.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 12 apr 2018 15:22

Bij zo'n verdeling zou ik als goed doel ook niet meespelen. Die doen pas mee als de opbrengst voor hen ook relevant is.
Zo'n duo legaat spreek je op voorhand af met het goede doel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

loenie2004
Topic Starter
Berichten: 27

#4 , 12 apr 2018 16:56

Daarom ons voorstel om goede doel 1/3 te geven. Was het niet de taak van de notaris bij het opstellen van het testament om een berekening te maken? Nu heeft duo legaat geen enkel nut.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 12 apr 2018 19:56

Het gaat er niet om wat jullie die VZW willen geven. De Registratie zal voortgaan op een correcte interpretatie van het testament, volgens de bestaande situatie, voor de berekening van de erfbelasting.
Praat met die vereniging en probeer iets af te spreken, zodanig dat ze toch een fatsoenlijk bedrag kunnen ontvangen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”