Aangifte erfenis - verwaarloosbaar klein stukje grond

Spoetnik
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Aangifte erfenis - verwaarloosbaar klein stukje grond

#1 , 11 apr 2018 09:40

Totaal niet thuis in deze materie, dus indien iemand klaarheid kan scheppen, bij voorbaat dank...

Mijn moeder is onlangs overleden, mijn vader leeft nog, gehuwd gemeenschap van goederen, 5 kinderen.
Wat vul ik in bij "aandeel in de erfenis"?

Er zijn geen eigendommen en weinig geld of inboedel. Laten we zeggen dat we op nul uitkomen, er valt niets te erven maar er zijn ook geen schulden.
Maar vorig jaar kwam mijn moeder via de sociale huisvesting plots te weten dat ze mede-eigenaar is van een stukje grond, 1/10de van 27m² dus 2,7m². Maar wat met de erfenis nu? Ik neem aan dat dit mee aangegeven moet worden? Wat als je dat niet doet vermits het verwaarloosbaar klein is? Ik wil eigenlijk ook geen stukje hiervan erven omdat het denk ik alleen maar problemen of kosten kan meebrengen in de toekomst. Dus beter erfenis niet aanvaarden? En heeft weigeren van erfenis invloed op mijn kinderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 11 apr 2018 13:02

Al was het maar een zandbak, je moet het vermelden in de aangifte!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Spoetnik
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 apr 2018 23:11

Bedankt voor je reactie Thomas. Was het maar een zandbank :-)

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 12 apr 2018 09:41

Heb ooit voor mijn werkgever een dossier in handen gehad, waar een stukje grond langs een openbare weg was vergeten over te dragen na een onteigening voor een nieuw kruispunt en de aanleg van een fietspad. Het ging over amper 3 m², mooi aangelegd door de aannemer en voorzien van een mooi zwart en geel gekleurd verkeerslicht. Het stond echter nog steeds op naam van de vorige eigenaar (mijn ex werkgever) Heeft bijna 3 jaar geduurd voor de situatie was rechtgezet. Gelukkig zonder notaris en registratiekosten maar wel een pak administratie en advocaatskosten.

Spoetnik
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 apr 2018 16:13

Bedankt!

Dat is exact wat ik wil vermijden, ook naar mijn erfgenamen toe wanneer ik zou sterven. Gelijkaardige situatie, verkaveling en denk dat dit klein stukje overgebleven is, denk nu stoep. Die 27m² is al in handen van een hoop mensen, ze waren met 10 bij mijn moeder, ondertussen zijn er 5 gestorven dus dat stukje grond is al totaal versnipperd onder erfgenamen, krijgen we nooit geregeld vrees ik of met de nodige kosten.

Heb met notaris gesproken en besloten om te weigeren. En mijn vrouw en kinderen moeten dan ook weigeren, 1 kind minderjarig dus ze regelen volmacht via vredegerecht wat een relatief kleine kost is.
Weigering zelf bij notaris gratis vermits er minder dan 5000€ te erven valt.
Dan ben ik en mijn erfgenamen van elk mogelijk gezever vanaf in de toekomst ivm dat stukje grond.
Als mijn vader niet weigert ga ik wel hetzelfde moeten doen wanneer hij sterft...

Case closed denk ik, bedankt voor de reacties!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”