overlijden en rechten

Wolkietolkie
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

overlijden en rechten

#1 , 11 apr 2018 08:20

Beste,
mijn moeder heeft volle eigendom van haar woning en haar woning is uiteraard al afbetaald , haar partner ( onze stiefvader) is sinds enkele maanden overleden en plots komt er een contract naar boven. Inmiddels is dit contract in orde gemaakt. Zijn dochter erft alles ( hoewel moeder en stiefvader wettelijke samenwonend waren) ondertussen komen we te weten dat hij nooit huur heeft betaald aan moeder enkel bijgelegd bij aankoop van voeding. Zijn dochter komt alles halen bij moeder, kruiwagen, materialen, ... Is niet eerlijk in alle zaken, voor de buitenwereld houdt ze schijnbaar haar hoofd omhoog door te zeggen dat zij alles wel doet voor mijn moeder en dat ze ook zaken betaalt...
Nu bijkomstig was stiefvader ook garagist en heeft enorm veel rommel achter gelaten, achteraan het huis staat een grote hangaar en deze moet worden opgekuist, zijzelf vindt ( nadat ze de centjes heeft gekregen) dat het niet haar taak is om een container te betalen want ze heeft successierechten moeten betalen... Enfin eigenlijk is mijn vraag:
- kunnen we via notaris achterstallige huur terug vorderen ( ook al is er geen huurcontract) maar wel wettelijke samenwonen bij overlijden?
- kunnen we haar verplichten om de container te betalen voor de spullen van haar vader ( autozetels, plastiek, etc.) te betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 11 apr 2018 08:36

Het ruimen van de persoonlijke zaken (waaronder de garagespullen die duidelijk met zijn beroep te maken hadden) moet zij uiteraard bekostigen. Achterstallige huur vragen is niet mogelijk. Dit had bij leven geregeld moeten worden en vermits uw moeder dat niet deed, moet er van uitgegaan worden dat dit dus een stilzwijgend akkoord was.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 11 apr 2018 11:20

plots komt er een contract naar boven.
Wat voor soort contract? Testament?
Hoe kunnen de eigen kinderen in deze onterft worden?

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 11 apr 2018 12:33

mava, ik denk dat het gaat over de stiefvader (die overleden is) en zijn ervende dochter. Poster (als stiefkind) erft dus niet van de stiefvader. Maar die zin over dat "contract" lijkt inderdaad iets eigenaardig.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 11 apr 2018 13:06

Er zijn contracten van allerlei aard.
Indien geldig zijn ze bindend.
Dus: wat staat er in dat contract?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”