Grootmoeder sterft

Inge29
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Grootmoeder sterft

#1 , 10 apr 2018 12:55

Mijn grootmoeder is 3 april begraven.
Het is mijn grootmoeder langs vaders kant, hij is vorig jaar in juni overleden.
Mijn vader zijn zus heeft niets laten weten aan ons en mijn moeder heeft gisteren een zelf geprinte doodsbrief in de bus gekregen waar wij niet op vermeld stonden.
Nu heeft men mij verteld dat ik zo en zo een brief zou moeten krijgen vermits mijn vader overleden is en ik de volgende in lijn ben.
Is er een wet voor dit? Of kan mijn vader zijn zus met alles gaan lopen?
Mijn grootmoeder was de laatste jaren aan het dementeren en ben op advies van mijn vader er ook niet meer geweest omdat ze ons niet meer herkende met momenten en dit emotioneel te zwaar was voor me.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 apr 2018 13:22

Een doodsbrief heeft weinig met de erfenis te maken. Dit staat los van elkaar. Aangezien uw vader overleden is, is er sprake van "plaatsvervulling". Dit komt er op neer dat jij erft wat normaal uw vader zou geërfd hebben van zijn moeder (uw grootmoeder). Normaal volgt de notaris die de erfenis afhandelt dit allemaal op, en zou hij/zij u moeten contacteren ivm de erfenis.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inge29
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 apr 2018 14:21

Is er een meldingsplicht om ons op de hoogte te stellen van het overlijden van mijn grootmoeder?
P.S.: ik ben niet achter haar geld aan maar voel me in de kou gezet. Ik weet zelfs de juiste datum niet van wanneer mijn grootmoeder overleden is.

Reclame

willyboy
Berichten: 897

#4 , 10 apr 2018 14:35

Als je de begrafenis ondernemer weet kun je eens kijken op zijn website .

Inge29
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 apr 2018 14:41

Ik heb al op alle sites gekeken en vind niets terug.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 apr 2018 15:20

Ik heb nog nooit gehoord van een "meldingsplicht" als iemand sterft. Wie zou dan deze plicht hebben, en wie zou er dan allemaal moeten "geïnformeerd" worden? Lijkt me onbegonnen werkt om dat te regelen. Ik vermoed dan ook niet dat er énige wetgeving bestaat in die zin...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

P-Stone
Berichten: 280

#7 , 10 apr 2018 19:10

Ik vind het wel een interessante vraag. Mogelijks is T/S plaatsvervullend erfgenaam (of hoe het precies heten mag), aangezien de vader van T/S reeds overleden is, en deze een zoon was van de recentelijk overleden grootmoeder. Dus dan zou iemand, de notaris bijvoorbeeld, toch contact moeten zoeken met T/S, niet ? Dus toch wel een soort meldingsplicht ?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 10 apr 2018 19:14

Op die moment is er nog geen notaris in het spel.
Wat TS voor heeft, is spijtig genoeg iets dat tegenwoordig meer gebeurt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 10 apr 2018 19:17

Als zij een erfgenaam zou zijn.
Mogelijk heeft de grootmoeder niets ...allemaal op tijd weggeschonken aan dochter.
Misschien toch beter eens
naar gemeente (uw eigen moet kunnen) vragen of zij u een document van overlijden kunnen geven van uw grootmoeder.
Naar kadaster /hypotheek/registratiekantoor in provincie om daar nazicht te laten doen.
Via vereniging van banken nazicht laten doen naar bankrekeningen grootmoeder.

Of ineens een notaris inschakelen die dat allemaal voor u kan doen.

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 apr 2018 19:25

Er is geen meldingsplicht om wie dan ook op de hoogte te brengen van een overlijden. Ook doodsbrieven zijn niet verplicht.

Uiteraard moet een erfgenaam vroeg of laat op de hoogte zijn van het feit dat hij gaat erven. Ik zou aanraden om zelf een eigen notaris te contacteren en niet te wachten tot de dochter stappen onderneemt.

willyboy
Berichten: 897

#11 , 10 apr 2018 20:18

Sommige notarissen eisen copy van id kaart van andere erfgename om zelf werkzaamheden te starten .

Inge29
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 apr 2018 12:46

De erfenis weet ik al dat dat niets gaat zijn, mijn vader zijn zus heeft alles al leeg gehaald toen mijn grootmoeder naar het home moest. Die copie van identiteitskaart heb ik bij mijn vader ook moeten doen, maar heb toen gezegd dat ik afstand deed van mijn kindsdeel en alles maar naar mijn moeder moest gaan.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 apr 2018 13:16

De erfenis weet ik al dat dat niets gaat zijn, mijn vader zijn zus heeft alles al leeg gehaald toen mijn grootmoeder naar het home moest.
Ik zou niet te snel opgeven. Had uw grootmoeder een eigen woning? Spaargeld? Waardevolle zaken? Zelfs als de zus met alles gaan lopen is, betekent dit niet dat ze daar sowieso recht op heeft. Een notaris zal het vermogen van de grootmoeder proberen opnieuw samenstellen en iedereen geven waar hij of zij recht op heeft. Eventuele schenkingen zouden dan best wel eens terug in rekening kunnen gebracht worden, waardoor de zus één en ander moet teruggeven / terugbetalen.

Mogelijk is het dus wel interessant een eigen notaris aan te spreken om één en ander te laten uitzoeken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”