misbruik maken van bankrekening als voogd van de rekening

semendjo1978
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

misbruik maken van bankrekening als voogd van de rekening

#1 , 06 apr 2018 14:34

Tante X is sedert een aantal jaren voogd van de rekening van mijn grootouders. Ze is de zus van mijn moeder, die ongeveer 11 jaar geleden is overleden, waardoor mijn broer en ik samen met haar de erfgenamen zijn van mijn grootouders. Sinds 3 jaar zaten mijn grootouders in het rusthuis. 2 maanden nadat ze naar rusthuis zijn gegaan is mijn grootmoeder overleden. Nu is vorige week ook mijn opa overleden. Blijkt dat tante X reeds enkele jaren de rekening van mijn grootouders gebruikt om persoonlijke aankopen te financieren waardoor er na het overlijden van mijn grootvader uiteindelijk nog maar een klein bedrag over is gebleven van hun spaarcentjes, waarschijnlijk nog niet eens genoeg om al de onkosten van begrafenis en dergelijke te kunnen betalen. Kunnen mijn broer en ik hier wettelijk iets van terugvorderen of is het een verloren zaak? Alvast bedankt voor jullie reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 apr 2018 15:59

Je kan de rekeninguittreksels van de laatste 10 jaar opvragen in de bank. Spreek er wel uw notaris over die de nalatenschap zal afhandelen

semendjo1978
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 apr 2018 17:42

Er gaat in dit geval helaas geen notaris aan te pas komen bij de afhandeling van de nalatenschap.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 06 apr 2018 20:00

Leg dan klacht neer bij politie en vrederechter, die zal dan wel een notaris aanstellen.
Als erfgenaam het je toch toegang tot de bankuittreksels?

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 06 apr 2018 20:41

Kan beschouwd worden als diefstal - misbruik van vertrouwen maar dan zal u toch de nodige gegevens moeten hebben.
Op zijn minst een attest van erfopvolging en daarmee kan u bij de bank de nodige gegevens opvragen.

semendjo1978
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 apr 2018 11:29

Attest van erfopvolging dient nog aangevraagd te worden. Dus dat hebben we nog niet. Van de bank heb ik wel reeds toegang tot de bankgegevens, die ik gelukkig nog heb kunnen opslaan en afprinten alvorens de toegang tot de rekening geblokkeerd gaat worden (opa is pas vorige week overleden vandaar). Hierdoor heb ik ook kunnen vaststellen dat er begin januari een bedrag van 5 cijfers is overgeschreven naar tante X haar persoonlijke rekening, volgens tante X zogezegd om de kosten die nog gaan komen te betalen. Hierdoor staat er nog maar weinig geld op de rekening van mijn grootouders. Ik weet ook door het recent overlijden van mijn eigen vader dat voor de verdeling enkel de tegoeden wat op de dag van overlijden op de rekening staan worden gebruikt of wat er nog van over schiet nadat alle betalingen zijn gedaan. Dus in principe gaat er voor mij en mijn broer niks overschieten en zij heeft een gespekte bankrekening en heeft er al jaren een luxeleventje op kunnen nahouden op kosten van mijn grootouders!! Zo frustrerend!!!

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 07 apr 2018 12:19

‘Blijkt dat tante X reeds enkele jaren de rekening van mijn grootouders gebruikt om persoonlijke aankopen te financieren...’

“Art.491.Hij die ten nadele van een ander goederen, gelden, koopwaren, biljetten, kwijtingen, geschriften van om het even welke aard, die een verbintenis of een schuldbevrijding inhouden of teweegbrengen en die hem overhandigd zijn onder verplichting om ze terug te geven of ze voor een bepaald doel te gebruiken of aan te wenden, bedrieglijk verduistert of verspilt, wordt gestraft met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot vijfhonderd euro. De schuldige kan bovendien worden veroordeeld tot ontzetting van rechten overeenkomstig artikel 33.”(Strafwetboek=Sw.).

“Art.2.7.1.0.1.Overeenkomstig artikel 3, 4°, van de bijzondere wet van 16 januari 1989 betreffende de financiering van de gemeenschappen en de gewesten wordt het successierecht en het recht van overgang gevestigd op de goederen die overgaan ingevolge het overlijden.”(13 DECEMBER 2013. - Decreet houdende de Vlaamse Codex Fiscaliteit (aangehaald als : Vlaamse Codex Fiscaliteit van 13 december 2013). Zie daartoe F131213=Vlaamse Codex Fiscaliteit: https://codex.vlaanderen.be/Zoeken/Zoekopdracht.aspx

Leg klacht neer tegen tante X , bij de procureur (of bij de politie) wegens voornoemd misbruik van vertrouwen.Voeg een kopie ervan bij uw successieaangifte.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Sirkii
Berichten: 5395

#8 , 07 apr 2018 17:14

Je hebt de rekeninguittreksels. Zoek uit hoeveel ze volgens jullie verduisterd heeft en stel haar samen met je zus voor de keuze: de helft terugbetalen en de successie correct aangeven of er wordt vervolgd (zoals hierboven beschreven).

Een goed uitgangspunt kan de successieaangifte bij overlijden oma zijn. Wat er toen was verminderd met de rusthuiskosten en een maandelijks zakgeldje en verhoogd met het maandelijks pensioen is ook een goede indicatie van wat er nu in de successie zou moeten zitten. Toen oma stierf erfden jullie reeds elk 1/8ste van het spaargeld in blote eigendom doch dit werd ws niet op een aparte rekening gezet zodat het vermengd geraakte.

semendjo1978
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 apr 2018 19:10

Mijn tante heeft indertijd zelf de successieaangifte bij het overlijden van oma ingevuld. Ik en mijn broer hebben toen niets van successiebelasting moeten betalen. En hebben toen inderdaad ook niks geerfd.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 07 apr 2018 19:16

U was enkel blote eigenaar - grootmoeder heeft vruchtgebruik. Maar dan had gels best ook zo op aparte rekeningen gezet geweest.
Kan zijn dat grootmoeder alle erfbelasting heeft betaald.

semendjo1978
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 apr 2018 06:45

Dat zou kunnen. Kan me enkel herinneren dat we een attest van erfopvolging hebben ontvangen als mijn grootmoeder is overleden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”