erfenis

rayne
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

erfenis

#1 , 06 apr 2018 14:19

Allereest, ik en mijn oudste broer wonen in het buitenland. Een paar weken geleden is een oom, die niet getrouwd was en geen kinderen had, overleden. Mijn oom was de broer van mijn vader. Mijn vader zelf is al 9 jaar geleden overleden.
Mijn oudste broer en ik zelf hebben a jaren geen contact met onze jongere broer.
Vandaag kreeg ik (en ook mijn broer) een schrijven van een notaris waarin hij meedeelt dat mijn jongere broer hem heeft aangesteld en dat hij wat onderzoek heeft gedaan naar de erfopvolging . Hij verzoekt mijn broer en mijzelf hem een volmacht te geven om de woning van mijn oom te verkopen, zijn bank te goeden op te vragen en zijn aandelen ed te verkopen.

Mijn vraag is nu: is dit een normale gang van zaken dat een notaris je vraagt om een dergelijk vergaande volmacht waarin hij dus optreedt als jouw vertegenwoordiger in toch wel belangrijke zaken. ik ken deze notaris van haar noch pluim..

In de brief van de notaris staat niets over een testament, niets over of wij sowieso erfenamen zijn ( ga ik wel van uit aangezien we die volmacht zouden moeten geven).

Is een notaris niet gehouden om mee te delen of er een testament is? We kunnen het ons nl niet voorstellen dat dat er niet is. Is hij dan niet gehouden ons een kopie daarvan te verstrekken??

Verder vraagt hij ons een akkoord te geven om de woning leeg te halen. Er is geen inventaris van de inboedel, er wordt niet aangegeven wie de woning leeg gaat halen? Ik neem aan dat dat mijn broer is en alle goederen die hij zelf aanhoudt uit de boedel oa een auto ed worden dus niet geregistreerd??

Een hoop vragen ik weet het, maar het lijkt me allemaal zo raar en onzorgvuldig!! Ik voel er helemaal niets voor om een wildvreemde notaris een volmacht tegen en dat lijkt me in deze moderne tijd van email ed ook niet nodig. Een handtekening is zo gezet en kan binnen een paar minuten terug worden gemaild. Maar dan blijven we wel op de hoogte!!

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 06 apr 2018 18:13

Als jullie gevraagd wordt om een volmacht te tekenen, betekent dit toch dat jullie erfgenaam zijn. Jullie zouden niet verwittigd zijn als er een testament was waar jullie niet in staan. U kan de notaris daar eerst naar vragen.
Indien u deze notaris niet vertrouwt, mag je een andere aanduiden om uw rechten te verdedigen. Die regelen dan wel alles onder elkaar.
Dat gevraagd wordt om het huis leeg te halen, is normaal indien het huis verkocht wordt. Misschien moet men bijbetalen om alles op te ruimen qua meubelen en huisraad. Voor de rest : een oude TV en fiets, wat tuingereedschap,??? Weet wel dat een auto niet bij de inboedel gerekend wordt.
Als één en ander u raar overkomt, kan je aanvaarding onder boedelbeschrijving vragen. Dat wil zeggen dat de notaris u eerst een overzicht moet geven van de tegoeden, maar ook eventuele schulden. Zo kom je niet voor verrassingen staan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

rayne
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 apr 2018 06:52

bedankt voor je reactie!! ik heb idd intussen contact gehad met de notaris en hem gezegd dat met de summiere informatie die verstrekt is we inhoudelijk niet kunnen ingaan op zijn brief. Kreeg prompt een duidelijke mail terug. er is geen testament, en aangezien mijn vader is overleden, nemen ik en mijn broers zijn plaats is. Wat betreft de inboedel: mijn oom zat er warmpjes bij, ik denk niet dat zijn meubels nieuw zijn maar wel van goede kwaliteit.. een fiets had hij niet :-) . Het gaat er ons ook om dat mijn oudste broer die ook in het buitenland woont al 10 jaar, als kind en jonge man tot hij verhuisde naar het buitenland, erg close was met mijn oom en hij toch graag een aantal dingen als aandenken wil hebben. Als alles is leeg gehaald en weg is, dan is dat niet meer mogelijk.
En wij denken dat een leeg huis straks ook minder goed verkoopt, dus wij opteren er dan toch voor om persoonlijke bezittingen weg te halen en bv op te slaan zodat mijn broer straks ook zijn aandenken kan hebben, en verder de woning gestoffeerd en gemeubileerd te koop te zetten.
Wat de notaris betreft: dank je wel voor de tip!! Ik hou vinger aan de pols en als we niet meer vertrouwen krijgen in deze notaris, dan zullen we zeker een eigen notaris kiezen.

Reclame

rayne
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 aug 2018 08:21

Ik heb al eerder een vraag gesteld. Maar de situatie is intussen nogal veranderd. Mijn broer en nicht hadden in april een noatris aangesteld om de erfenis van mijn overleden oom af te handelen. Een maand geleden waren ze niet meer tevreden met de notaris en ondanks het feit dat zij de notaris hadden aangezocht, hebben ze zelf voor hun 2 een andere notaris aangesteld. We hebben dus nu 2 notarissen. Gisteren kreeg mijn vertrouwen in de eerst aangestelde notaris een flinke deuk toen hij opeens op zijn schreden terug kwam en nu opeens alles gaat doen zoals de andere notaris dit wil. hij doet en beslist zonder overleg met ons en stelt ons voor voldwongen feiten. Mijn oudste broer en ik willen nu dus onze eigen notaris aanstellen. Wij hebben immers de eerst notaris niet uitgekozen, degene die dat hebben gedaan hebben intussen zelf al een andere notaris.
Wat gebeurt er als ik en mijn broer ook een andere notaris aanstellen? We zijn met zijn 4-en. maw dan is iedereen weg gestapt bij de eerst aangestelde notaris. Kan deze dan wel de zaak blijven behandelen??

En mocht iemand nog een goeie notaris kennen in de buurt van sint pieters leeuw dan hoor ik dat graag ( via privee beircht misschien)

alvast dank

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”