Schenking nieuwe erfrecht

Karel_
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Schenking nieuwe erfrecht

#1 , 03 apr 2018 23:35

Beste,

Door een familiekwestie zit ik met de volgende vraag.
Graag in mensentaal :)

Het nieuwe erfrecht stelt in art. 858bis van het burgerlijk wetboek dat niemand nog verplicht is tot het 'inbrengen' van schenkingen die gedaan zijn door de erflater. Echter, uit art. 843 kan ik enkel afleiden dat de kinderen wel nog steeds tot inbreng verplicht zijn, aangezien zij toch erfgenamen in nederdalende lijn zijn?
Ik sprak onlangs met een advocaat, die me vertelde dat niemand nog tot inbreng is gehouden, ook niet de kinderen. Een andere jurist meende dat de kinderen (afstammelingen) juist als enige nog verplicht zijn tot deze inbreng.

Ik zie door de bomen het bos niet meer, en van uitleg van deze juristen word ik ook niet wijzer..
Graag uitleg en alvast bedankt.

Groeten,
Karel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 04 apr 2018 10:58

Karel, als die bewering zou kloppen heeft het systeem van reservataire erfgenamen, reserve , inbreng en inkorting geen reden van bestaan.
Dat 'vreemden' geen inbreng moeten doen van hun schenking, is niet nieuw. Zij moeten de andere erfgenamen niet op de hoogte brengen. Dit betekent wel dat de schenkingen die zij hebben ontvangen, steeds en eerst aangerekend worden op het vrij beschikbaar gedeelte. Reservataire erfgenamen kunnen wel inkorting vragen als hun reserve zou zijn aangetast. Op dat moment kan het dat die begunstigden toch een deel moeten terug betalen aan de 'pot'. Zij doen er dus voordeel bij als niemand anders weet heeft van zo'n schenking.
Reservataire erfgenamen moeten nog wel inbreng doen. Het blijft : de fictieve massa wordt gevormd door het vermogen bij overlijden plus ALLE schenkingen die de erflater ooit heeft gedaan. Eén en ander zal gemakkelijker zijn in dergelijk geval als binnenkort de reserve beperkt wordt tot 50 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Karel_
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 apr 2018 21:01

Bedankt voor het antwoord alleszins.
Ik ben echter nog niet helemaal mee.

Vergis ik me als de langstlevende echtgenoot geen inbreng meer kan eisen van de kinderen, en dat hij ook niet meer verplicht kan worden inbreng te doen? En klopt het dan ook dat de kinderen wel nog inbreng moet doen, maar dat de langstlevende dit niet meer kan eisen?

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 10 apr 2018 19:11

Het zijn eigenlijk alleen de reservataire erfgenamen die inbreng moeten doen. Het zijn ook zij alleen die het aan de andere kunnen vragen.
Dat de langstlevende echtgenoot inbreng zou eisen, kan dus maar dat zie ik in praktijk niet mogelijk. Die haalt daar waarschijnlijk geen profijt uit.
Inbreng : van, voor en door reservataire erfgenamen.
Inkorting : voor iedereen van toepassing die een schenking heeft ontvangen, als de reserve is aangetast.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”