Het nieuw art.858bis BW

El.11
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Het nieuw art.858bis BW

#1 , 02 apr 2018 18:45

Hallo allemaal,

Ik vroeg me het volgende af.
Uit het huidige art. 858bis BW leid ik af dat zowel de langstlevende echtgenoot en de kinderen schenkingen van de erflater moeten inbrengen, die op voorschot erfdeel zijn gedaan, om zo de fictieve massa te kunnen berekenen.

Echter, dit artikel wordt onder het nieuw erfrecht aangepast, waar ik uit af leid dat zowel de langstlevende echtgenoot en de kinderen niet meer moeten inbrengen, aangezien men zegt dat dit eigenlijk geen nut had (langstlevende kan geen aanspraak maken op blote eigendom, kinderen niet op vruchtgebruik bij een gewone nalatenschap). Er zijn dus eigenlijk geen gelijke ‘rechten’.
Bovendien is het zo dat een schenking aan bv. de langstlevende met blote eigendom automatisch een schenking buiten erfdeel is en dus niet is onderworpen aan inbreng.

De uitzondering hierop zou zijn in geval van voortgezet vruchtgebruik, waardoor de langstlevende toch nog vruchtgebruik krijgt op de geschonken goederen, waarbij het gevolg is dat de kinderen toch nog een speciale vorm van inbreng moeten ondergaan.

Klopt dit verhaal?
Zo ja, waarin zit hier het nadeel voor de langstlevende of het kind? Zit het nadeel in het feit dat de kinderen toch nog een inbreng moeten doen in het ‘uitzonderingsgeval’, of misschien in het feit dat zij geen inbreng meer kan verlangen van de langstlevende, maar de langstlevende indirect wel van de kinderen?

Alvast dank bij voorbaat

Met vriendelijke groeten,
El.11

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 02 apr 2018 20:25

Voor schenkingen aan de langstlevende of aan anderen dient geen inbreng meer gedaan. Wat niet wil zeggen dat er geen inkorting kan gebeuren, als de reserve niet werd ge-eerbiedigd.
Vruchtgebruik van schenkingen gaat over op de langstlevende echtgenoot.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

El.11
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 apr 2018 19:44

Hoe berekent men dan de fictieve massa om tot inkorting te komen, indien er geen inbreng meer verplicht is?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”