erfenis

lotte1
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

erfenis

#1 , 31 mar 2018 12:47

Ik zit met een vraag . Jaren geleden hebben mijn ouders 3 bouwgrond verdeeld onder 6 kinderen .3 kregen grond en 3 kregen geld . Het geld wat er toen gekregen is was bijlange niet evenredig als de waarde van de grond . Dus mijn vraag is kan dat bij een volgende erfenis rechtmatig recht gezet worden ? Zijn daar soms wetten voor waar de 3 personen die geld hebben gehad nu terug kunnen gaan naar toen .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 31 mar 2018 15:57

Uw ouders zijn niet zijn niet verplicht ieder kind evenveel te geven .

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 31 mar 2018 16:15

Uw ouders zijn niet zijn niet verplicht ieder kind evenveel te geven .
Maar dan moet er wel geschonken worden buiten erfdeel of moet er een testament zijn.

Als er niet geschonken werd buiten erfdeel kan je de hersamenstelling van de erfmassa vorderen om die dan in 6 te delen. Grond wordt tot nu toe aan de huidige waarde gewaardeerd terwijl geldsommen niet gekapitaliseerd worden. Best een notaris inschakelen.

Anders is het met voordeeltjes die ouders aan niet alle kinderen gaven zoals gratis laten wonen. Da s gegeven en wordt niet verrekend.

Om geen problemen gecreerd te hebben hadden de ouders de 3 gronden (bij gelijke waarde) aan telkens 2 kinderen moeten geschonken hebben waarne een kind telkens het andere uitkocht. Kijk dus de notariële schenkingsaktes van de geschonken gronden na.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”