Roerende goederen typisch geslachts en hobby verbonden

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

Roerende goederen typisch geslachts en hobby verbonden

#1 , 30 mar 2018 12:28

Ik heb nog een juridisch vraagje die ik wou stellen over roerende goederen.
Hoe zit het eigenlijk met goederen die typisch aan een geslacht of een hobby verbonden zijn
Bijvoorbeeld:
Een moto Harley Davidson van mijnheer
Een postezegelverzameling van mevrouw
Het klusgerief en de ingerichte garage van mijnheer
De vrouwelijke juwelen en handtassen van mevrouw
De collectie heren horloges van mijnheer
De Vespa van mevrouw
Komt mijn duikgerief (mij man heeft die sport nooit beoefend) ook in de aangifte en moet ik mijn kinderen de helft van de waarde geven?
Er zijn nu éénmaal bepaalde zaken en hobby's die slechts door één van beiden worden beoefend
zijn dat eigen goederen of is het ook allemaal voor de gemeenschap en dus voor de helft in de nalatenschap eender aan wie het toebehoorde?
Of kunnen mijn kinderen getuigen om te zeggen dat bepàalde zaken enkel van mama waren en niet van papa?
Of gaan nu de herenzaken naar mijn zoon en later de dameszaken naar mijn dochter indien ze daar intresse in hebben tenminste.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#2 , 30 mar 2018 13:49

Beste

Zo werkt het niet. In se is alles gemeenschappelijk, ongeacht wie de hoofdgebruiker is.
Ter verduidelijking : 'voorwerpen voor persoonlijk gebruik' worden hier beperkend begrepen tot voorwerpen voor bvb persoonlijke verzorging (scheertoestel....) dus geen Harley davidsons enz.

uit notaris.be

Eigen goederen van van de echtgenoten zijn:

hetgeen elk van hen bezit vóór het huwelijk;
alle goederen die één van hen verkrijgt uit nalatenschap of door schenking (ook tijdens het huwelijk);
klederen en voorwerpen voor persoonlijk gebruik van een echtgenoot;
voorwerpen die dienen tot de uitoefening van het beroep van één van de echtgenoten
intellectuele, artistieke of literaire eigendomsrechten (maar niet de geldelijke opbrengst daarvan);
eis tot schadevergoeding voor lichamelijke of morele schade geleden door van de echtgenoten (maar niet de vergoeding daarvan);
recht op pensioenen, lijfrenten of andere dergelijke vergoedingen die aan één echtgenoot toekomen ingevolge bijzondere contracten;
eigendommen (zowel roerende als onroerende) die, alhoewel tijdens het huwelijk aangekocht, reeds voor een onverdeeld deel eigen waren aan één van de echtgenoten, dit ondanks het feit dat de prijs werd betaald met gemeenschappelijke gelden van de twee echtgenoten;
eigendommen verkregen uit verdeling van nalatenschap, ook al werd een opleg betaald met gemeenschappelijke gelden;
lidmaatschapsrechten verbonden aan aandelen op naam van één van de echtgenoten zoals stemrecht, recht tot inschrijving op nieuwe aandelen, enzovoort, zelfs indien deze aandelen werden gekocht met gemeenschappelijke gelden (maar niet de uitgekeerde winsten, noch de verkoopprijs van het aandeel);
goederen aangekocht tijdens het huwelijk met uitdrukkelijke bepaling van wederbelegging van eigen gelden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mar 2018 16:39

Bedankt voor uw toelichting, ik heb het begrepen denk ik.
Dus de waarde van zijn moto en mijn vespa worden samengeteld, daarbij de waarde van ons hobby materiaal en mijn handtassen enzovoort.
Van de totale som de helft aan de kinderen geven.
De notaris rekent het uit (hij is er al mee bezig zeggen ze) en laat die uitrekening zien aan de vrederechter en de bank en indien in orde opnemen in de aangifte voor de fiscus en dan moet ik iedereen uitbetalen.
Als de rekeningen ooit gedeblokkeerd geraken tenminste want na meer dan 4 maanden zitten we hier langzaam op droog zaad.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 30 mar 2018 17:05

Even totaal off-topic, maar dat een Harley geslachtgebonden is; zullen de Harley-rijdende girls niet graag horen....

weduwe33
Topic Starter
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mar 2018 18:04

Ja, dat is juist, maar in dit geval was het wel 100 % zijn moto.
Voor mij en de kinderen zal het altijd de moto van papa zijn.
Dat dit nu juridisch een gemeenschappelijke moto is staat 100% haaks over hoe wij het aanvoelen.
Net zoals ik het gevoelsmatig niet kan plaatsen dat ik nu geen eigenaar meer ben van mijn eigen duikerspak maar in het beste geval slechts een halve duikersuitrusting meer heb met vruchtgebruik over de andere helft.
Als het zo is geef ik mijn hobby gewoon op, het voelt gewoon verkeerd aan.

Franciscus
Berichten: 38604

#6 , 30 mar 2018 18:22

Dat is toch iets om gewoon af te spreken.
Tussen u en de kinderen. Zij krijgen bij wijze van spreke de moto in blote eigendom. Het duikpak blijft uw volledige eigendom. Als de waarden maar ongeveer overeenkomen.

Maar ik kan volgen ...heb net een telefoontje gehad van een goede kennis. Een van de kinderen was gisteren de goederen al aan het verdelen en wilde al zaken meenemen. Ouder is gisteren gestorven.
Heb tegen kennis gezegd dat zolang andere ouder nog leeft - dat kind alles zal moeten laten staan en dat 1/2 in volle eigendom is van LL ouder en de rest alleen in vruchtgebruik dus ook de wijn en sterke drank.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”