Identiteitsverklaring in een notariële akte. Verloren identiteitskaart ?

De bezige bij
Topic Starter
Berichten: 135
Juridisch actief: Nee

Identiteitsverklaring in een notariële akte. Verloren identiteitskaart ?

#1 , 28 mar 2018 15:50

In de intro van een notariële akte staat expliciet vermeld dat een van de verschijnende partijen zijn IDENTITEITSKAART VERLOREN heeft.

In een van de slotpassage van diezelfde notariële akte staat daarentegen echter het volgende geacteerd.

"Identiteitsverklaring. De notaris bevestigt dat de identiteit van de comparanten hem werd aangetoond aan de hand van hogervermeld BEWIJSKRACHTIG identiteitsbewijs".

Wat is de juridische waarde van zo'n notariële akte dan nog als er in werkelijkheid geen elektronische identiteitskaart voorhanden is ???
Tegenstrijdige verklaring.....

Bij iedere contactneming met een notaris of notariaat moet in de praktijk toch steeds de identiteitskaart worden ingelezen, vermoedelijk in het kader van de antiwitwaswetgeving !
Of hebben we dat verkeerd voor ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 29 mar 2018 17:51

Beste

Notaris dient inderdaad identiteit te controleren. Als ik echter morgen mijn EIK verlies, een document verlies van de gemeente bij heb en bvb mijn rijbewijs ook bij heb, dan kan de notaris op basis van deze bewijskrachtige stukken mijn identiteit bepalen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”