hoe goedkoop woning ouders erven?

Greet T
Topic Starter

hoe goedkoop woning ouders erven?

#1 , 02 mar 2008 22:51

De ouders van mijn echtgenoot hebben een eigen huis. Mijn man is enig kind, en erft dus bij overlijden van beide ouders het huis.
Mijn schoonouders willen ons zo weinig mogelijk laten betalen bij de nalatenschap, en zijn mee met ons op zoek naar een manier om dit onroerend goed eventueel bij leven reeds te schenken.
Het is absoluut niet onze bedoeling ons ouders uit hun huis te zetten, ook niet als één van hen overlijdt.
Is er een manier om dit te doen, waarbij we minder lasten moeten betalen dan bij een echte erfenis?
Ter info; ook wij hebben een eigen huis. Ook hier moeten we rekening houden of dit fiscale gevolgen zal hebben (we zouden dan 2 huizen in bezit hebben). Ons huis wordt nog afbetaald.

Mvg,
Greet T

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 03 mar 2008 13:13

Meest voor de handliggende oplossing is een schenking met het vruchtgebruik voor de ouders.
Maar of deze oplossing ook de meest efficiënte is...

Het best kan je eens informeren bij een notaris, zijn advies is gratis en zonder zijn tussenkomst kan er toch niet geschonken worden.

defiler99

#3 , 07 mar 2008 10:44

Schenking in blote eigendom.

Ouders blijven dan tot hun overlijden het vruchtgebruik houden. (bijgevolg blijven zij ook diegenen die grondbelasting en belasting op het pand betalen)

Je kan in de akte een clausule laten opnemen dat het pand niet verkocht kan worden zonder toestemming van de ouders.

Of je hiermee goedkoper bent gesteld is echter de vraag. Hebben de ouders nog andere onroerende bezittingen, wat is de geschatte waarde van het pand, in welk gewest is het gelegen (erfenisregels anders in elk van de gewesten, ook de percentages per schaal)

Best hiervoor idd een notaris raadplegen, advies is immers gratis. Het kost je enkel een telefoontje en wat tijd op een ongemakkelijke stoel..

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”