Persoonlijk geld na overlijden partner

Dieter Poppe
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Persoonlijk geld na overlijden partner

#1 , 27 mar 2018 11:28

Casus:

De man overlijdt in een arbeidsongeval.
Hij is getrouwd sinds anderhalf jaar met zijn tweede vrouw en in gemeenschap van goederen.
De vrouw heeft een spaarpot welke bedoeld is voor uiterste noodgevallen en al in haar bezit was nog voor ze haar man leerde kennen.
Hijzelf had ook nog een persoonlijke spaarrekening.
De man onderhield de vrouw omdat zij invalide werd.

Wat is er gemeenschappelijk sinds hun huwelijk:
Een zichtrekening waar zijn loon werd gestort, nieuwe auto waar nog 5j een lening op loopt en enkele meubels aangekocht toen ze gingen samen wonen.
Het huis wordt gehuurd.

De man heeft 2 zonen en de vrouw heeft 2 dochters, allen uit voorgaande huwelijken.
Een zoon is overleden.
De andere zoon weigerde alle contact voor de laatste 4 jaren.


De vraagstelling is dan als volgt.
Hoe loopt de erfenis verder?
Kan de overblijvende zoon ook aan het spaargeld van de overlevende partner?
Zo ja, kan dit verholpen worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 27 mar 2018 12:36

Wat bedoel je met gehuwd met gemeenschap van goederen?
Werd er een huwelijkscontract opgesteld? Indien niet dan zijn jullie niet gehuwd met gemeenschap van goederen, maar geldt het wettelijk stelsel. Daarin behoudt elke echtgenoot zijn persoonlijke bezittingen van voor het huwelijk alsook alles dat hij erft.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Dieter Poppe
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mar 2018 12:42

Het huwelijk is voltrokken naar het oude idee zoals zo velen doen.
Ik dacht dat daarmee automatisch een gemeenschap van goederen werd bedoeld.
Er is geen huwelijkscontract opgesteld.

Ze zijn gewoon naar de gemeente geweest en zijn daar getrouwd.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5410

#4 , 27 mar 2018 20:24

Het wettelijk huwelijksstelsel is scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten. In mensentaal: wat aantoonbaar van de vader was voor hij hertrouwde blijft van hem. Wat je bijeensprokkelde/spaarde tijdens je huwelijk is van beiden.

Nu valt de erfenis opn voor de goederen die van hem waren en van de helft van wat gemeenschappelijk is. Zij erft eenwel het vruchtgebruik: dit zijn bv de intresten van spaargelden. De 2 zonen erven een blote eigendom die volle eigendom wordt als zij sterft. Als zij sterft erven haar kinderen.

weduwe33
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 mar 2018 00:00

Uit eigen ervaring kan ik u zeggen dat de aantoonbaarheid bijna onmogelijk is, dus alle bezittingen zijn gemeenschappelijk.
Eigen spaarrekeningen bestaan niet en tellen niet, van zodra de intresten (die zijn in ieder geval gemeenschappelijk) zich mengen met het eigen geld wordt alles gemeenschappelijk, zegt zowel de notaris, de dienst nalatenschap van de bank als de fiscus.
Tenzij misschien de goederen die in een huwelijkscontract gedetailleerd beschreven zijn als eigen goederen.
En de erfenissen die zijn normaal gezien ook eigen, op voorwaarde dat ze strikt appart gehouden worden anders worden ze ook gemeenschappelijk.
En de typische eigen roerende goederen, de ringen en de oorbellen van mevrouw, de manchetteknopen en heren polshorloge van mijnheer.
De auto is gemeenschappelijk want het is de gezinswagen ook al is die van vermeend eigen geld gekocht.
Of de moto eigen of gemeenschappelijk is indien slechts één van beiden een rijbewijs A heeft dat weet ik niet.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 28 mar 2018 13:48

Er zijn in dit huwelijk geen gemeenschappelijke kinderen. De drie vermogens worden terug samengesteld : dat van hem, dat van haar en de gemeenschap. Dat is idd meestal geen gemakkelijke opdracht. De tegoeden zijn vermengd, intresten en lonen en derg. zijn gemeenschappelijk.
Zijn kinderen (of plaatsvervangers) erven van hem, zijn partner heeft vruchtgebruik. Ik raad toch aan definitief verdeling te maken waarbij zijn kinderen het vruchtgebruik afkopen. Zijn kinderen hebben verdere niets te maken met de partner.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”